وزیر خارجه ایران با امیرخان متقی در مورد حقابه ایران و برخی مسایل دیگر تلفنی صحبت کرد

دریای هلمند و مناطق اطراف آن

وزارت خارجۀ ایران با نشراعلامیه‌ای گفته است که امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفتگوی تیلفونی کرده است.

در این اعلامیه‌ که به روز یکشنبه منتشر شده، گفته نشده که این گفتگو چه زمانی صورت گرفته و حکومت طالبان نیز تا زمان نشر این گزارش کدام اعلامیه‌ای در این رابطه منتشر نکرده است.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ ایران به نقل از عبداللهیان نوشته شده است که وی با امیرخان متقی درمورد موضوع حقابۀ ایران و برخی مسایل دیگر گفتگو کرده است.

در اعلامیه گفته شده است که عبداللهیان بااشاره به سفر اخیر هیئت ایرانی به افغانستان برای مشخص کردن سطح آب دریای هلمند گفته است که ادامۀ این روند برای حل مشکلات کمک می‌کند.

امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران

به تاریخ ۲۳ ماه اسد، وزارت خارجۀ حکومت طالبان پذیرفت که برای معلوم کردن سطح آب دریای هلمند یک هیئت ایرانی به محل دستگاه آبسنج دهراود سفر کرده است.

پیش از این اظهارات طالبان، حسن کاظمی قمی، سرپرست سفارت ایران در افغانستان گفته بود که متخصصان ایرانی برای بار نخست در پیوند به جنجال آب دریای هلمند به ولسوالی دهراود ولایت ارزگان رفته اند. بعدا گزارش شد که این هیئت تأیید کرده که میزان آب دریای هلمند کمتر از سال آبی نرمال است.

در اعلامیۀ وزارت خارجه ایران گفته شده است که امیرخان متقی از عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران دعوت کرده که به کابل سفر کند، اما گفته نشده که وزیر خارجۀ ایران این دعوت را پذیرفته است یا نه؟

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان

از سوی دیگر ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به روز یکشنبه در سلسله توییت‌هایی از دیدار یک هیئت هفت نفری مجلس شورای اسلامی (پارلمان) ایران با امیرخان متقی خبر داده است.

ضیا احمد تکل نوشته است که هیئت ایرانی در این دیدار از امیرخان متقی تقاضا کرده که برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و به همین گونه تأمین بهتر امنیت مناطق سرحدی، گام‌های استوار بردارند.

به گفتۀ معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، امیرخان متقی در این مورد به هیئت ایرانی اطمینان کامل همکاری را داده است.

این درحالیست که مسألۀ حقابۀ ایران میان حکومت این کشور و حکومت طالبان اخیراً به موضوع پر تنشی مبدل شده بود.

با این وجود هر دو طرف همواره بر تطبیق معادۀ ۱۳۵۱ تأکید کرده اند.