لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

وزیر داخله ایران: امیدواریم طالبان حقابۀ ایران از دریای هلمند را بدهد


احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران
احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران از حکومت طالبان خواسته که مطابق به تعهد افغانستان حقابۀ ایران از دریای هلمند را بدهد.

خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده که وزیر داخلۀ ایران روز یک‌شنبه در نشستی گفته که بخاطر عدم تأمین ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب توافق شده میان ایران و افغانستان، مردم ولایت سیستان و بلوچستان این کشور با مشکل مواجه شده اند.

ایران در ماه‌های اخیر شکایت‌هایی را در رابطه با عدم پایبندی حکومت طالبان به تعهدات معاهدۀ ۱۳۵۱ در بارۀ حقابۀ ایران از دریای هلمند مطرح کرده است.

چند روز پیش علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران گفت که کشورش از حقابۀ خود از آب دریای هلمند یک قدم عقب نشینی نخواهد کرد و حکومت آن کشور تلاش‌های لازم را انجام می‌دهد تا مشکل کم‌آبی ایالت جنوبی سیستان - بلوچستان حل شود.

قبل از این اظهارات حدود یک ماه قبل حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژه رئیس جمهور ایران و سرپرست سفارت ایران در افغانستان خبر داد که حکومت طالبان توافق کرده که تا دو هفتۀ دیگر یک هیئت فنی ایرانی برای تعیین سطح آب فعلی بند کجکی هلمند از ساحه بازدید کند.

ضیاء احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در بارۀ اظهارات جدید مقام‌های ایرانی پاسخ نداد.

طارق فرهادی تحلیگر امور افغانستان و منطقه، تنش‌ها بر سر تقسیم آب میان حکومت ایران و طالبان را نگران کننده نمی‌داند و می‌گوید، هر از گاهی سروصداهایی در این باره بلند می‌شود، اما هر دو طرف خواهان ایجاد بحران ناشی از این مسئله نیستند.

طارق فرهادی تحلیگر امور افغانستان و منطقه
طارق فرهادی تحلیگر امور افغانستان و منطقه

او در بارۀ حل این مشکل به رادیو آزادی گفت:
"طالبان متخصصین کافی ندارند باید ابتدا یک تیم متخصصین افغان ایجاد شود که یک تیم ایرانی هم اجازه داده شود که بی‌آید. در حقیقت مشکلی نیست چون یک قرارداد است و یک بخش تخنیکی دارد و در بخش تخنیکی از هر دو کشور بتوانند که برآورد کنند، من فکر نمی‌کنم که این مسئله بیشتر سبب تخریش بین دو کشور شود."

در ماه می ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سفر به ایالت سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی این کشور به حکومت طالبان هشدار داد که باید به تعهدات خود در زمینۀ تأمین حقابه ایران از دریای هلمند عمل کند.

اما مقام‌های طالبان همواره گفته اند که متعهد به عملی کردن معاهدۀ ۱۳۵۱ هستند، اما در حال حاضر به دلیل خشکسالی سطح آب دریای هلمند کم شده است.

مقام‌های طالبان و نظام پیشین جمهوریت همواره گفته اند که ایران در سال‌های گذشته بیشتر از آنچه که حق‌اش بوده آب دریافت کرده است.

معاهدۀ حقابۀ ایران از آب دریای هلمند در سال ۱۳۵۱ بین افغانستان و ایران امضا شد.

بر اساس این قرارداد، در یک سال عادی و پر آب که آب حوزۀ دریای هلمند به ۶،۵ میلیارد متر مکعب می‌رسد، ایران ۸۲۰ میلیون متر مکعب حقابه دارد، اما مقام‌های طالبان می‌گویند که اخیراً به دلیل خشکسالی سطح آب این دریا کم شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG