دیدگاه روزنامه های معتبر در مورد تصمیم اخراج افغانها از پاکستان

دستور کتبی پاکستان برای مالکان خانه ها که افغانها را از خانه های خود بیرون کنند

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلومات مقاله ای را در مورد فشار ها بر پناهجویان افغان در پاکستان منتشر کرده است.

در بخشی از این مقاله می خوانیم که میلیون ها افغان به دلیل دهه ها ناآرامی و جنگ در کشور شان به پاکستان مهاجرت کرده اند و شماری از آنها سال هاست در این کشور زندگی می کنند.

به گفته نویسنده، هزاران افغان دیگر پس از اینکه طالبان بیش از ۲ سال قبل کنترول افغانستان را دوباره به دست گرفتند، به پاکستان مهاجرت کردند.

به گفته نشریه دیپلومات، به دلیل فشار پاکستان بر پناهجویان افغان، حکومت طالبان نیز واکنش نشان داده است.

از سوی دیگر، سفارت افغانستان در اسلام آباد که تحت کنترول طالبان است، گفته که کمیسیون مشترک مهاجرین و امور قنسولی آنها با مسئول پولیس اسلام آباد ملاقات کرده و در مورد بدرفتاری پولیس با پناهجویان شکایت کرده است.

روزنامه اندیا تودی

  • روزنامه اندیا تودی نیز این موضوع را مهم دانسته و در آغاز مقاله ای نوشته که پاکستان پنج شنبه گفته که فشار آنها علیه مهاجران غیرقانونی، تنها منحصر به یک ملت خاص نیست.

دولت پاکستان مهلت اول نوامبر را برای هزاران پناهجو از جمله افغان‌هایی که مدارک اقامت قانونی در پاکستان را ندارند، تعیین کرده است تا از کشور خارج شوند ورنه با اخراج اجباری و یا مجازات زندان رو به رو خواهند شد.

در مقاله اندیا تودی همچنین به سخنان ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان اشاره شده که چهارشنبه در اعلامیه بیان کرده است. مجاهد گفته:

«رفتار با مهاجران افغان در پاکستان غیرقابل قبول است. طرف پاکستانی باید در برنامه خود در این زمینه تجدید نظر کند.»

شورای مهاجرین افغان در اسلام آباد به رادیو آزادی گفت که روز جمعه و یک روز پیش از آن به پناهجویان افغان ساکن در دو منطقه مختلف اسلام آباد کتباً از سوی صاحبان خانه هایشان تذکر داده شده که باید هر چه زودتر این خانه ها را ترک کنند.

در تصاویر ویدئویی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند، همچنان رفتار نادرست نیروهای امنیتی پاکستان با پناهجویان افغان دیده می شود که مورد بحث بسیاری از فعالان قرار گرفته است.

در مقاله اندیا تودی به نقل از سرفراز بُگتی سرپرست وزارت داخله پاکستان آمده که تعداد پناهجویان غیرقانونی افغان در پاکستان یک میلیون هفت صد و سی هزار نفر است.

روزنامه اندیپندنت

  • روزنامه بریتانیایی اندیپندنت در شماره دیروز خود مقاله ای را در مورد وعده طالبان برای محافظت از شهروندان چینی در افغانستان، منتشر کرده است.

در زمانی که روابط بین دو طرف نزدیک شده و ناظران بین المللی ابراز نگرانی کرده اند، طالبان وعده می دهند که از اتباع چین در افغانستان در برابر تهدیدات تروریستی محافظت کند.

چین از جمله اولین کشورهایی بود که پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱، سفارت خود را در کابل بازگشایی کرد و ماه گذشته سفیر جدید خود را معرفی کرد که اعتبارنامه خود را به رئیس الوزرای طالبان تسلیم نمود .

چین علاقه زیادی به سرمایه گذاری در منابع طبیعی افغانستان نشان داده و قراردادهای متعددی را در این زمینه با دولت طالبان امضا کرده است.

همزمان با این امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در سومین نشست مجمع همکاری های بین المللی ترانس هیمالیا در چین شرکت کرد.