لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

واشنگتن پُست: افغان ها از بیم تعقیب و دستگیری در پاکستان٬ در خفا زنده گی میکنند


تعدادی از افغانهای که در این اواخر در پاکستان بازداشت و زندانی شده اند
تعدادی از افغانهای که در این اواخر در پاکستان بازداشت و زندانی شده اند

روزنامۀ واشنگتن پست

  • روزنامۀ واشنگتن پست، به تصمیم اخیر حکومت موقت پاکستان در زمینۀ اخراج مهاجرین افغان توجه کرده است.

در مقاله این روزنامه آمده است : یک افغان مهاجر در پاکستان که در حکومت مخلوع افغانستان سارنوال بود، می‌گوید که در ماه‌های اخیر چهار بار مخفیگاه‌های خود را تغییر داده و در یک مورد از دستگیر شدن، فرار کرده است.

به نوشتۀ واشنگتن پست، این افغان از نزد گروه طالبان که زمانی در قرار دادن جنگجویان آنها در عقب میله‌های زندان کمک کرده، فرار نمی‌کند، بلکه او از نزد پولیس پاکستان، کشوری که حدود دو سال پیش به آنجا پناهنده شده، فرار می‌کند.

واشنگتن پست می نویسد که ویزۀ این افغان، تمام شده و او از اینکه همراه با همسر و پنج فرزندش زندانی و یا به کابل بازگردانده شوند، به شدت نگران است.

حکومت پاکستان روز سه‌شنبه (۳ اکتوبر) به همۀ مهاجرین غیرقانونی افغان دستور داد که پاکستان را ترک کنند و یا خطر اخراج اجباری را بپذیرند.

پاکستان ادعا کرده که از ۲۴ حمله انتحاری در آن کشور، ۱۴ حمله آن توسط افغان‌ها، صورت گرفته است. اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در شبکه اجتماعی ایکس(X) این ادعاها را تکذیب کرده است.

به گفتۀ سرفراز بُگتی وزیر داخله موقت پاکستان، همۀ مهاجرین غیرقانونی افغان باید تا اول نوامبر، این کشور را ترک کنند، در غیر آن اخراج خواهند شد. به گفتۀ بُگتی، در حال حاضر بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان در پاکستان، بسر می برند.

این دستور حکومت پاکستان، نگرانی ها و واکنش های سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر به شمول عفو بین الملل را بر انگیخته است.

روزنامۀ واشنگتن پست می افزاید، به نظر می‌رسد که این تصمیم اسلام آباد عمدتاً با نا امیدی فزایندۀ اسلام آباد از حکومت طالبان در کابل و بار اقتصادی میزبانی از میلیون‌ها افغان، مرتبط است.

روزنامۀ اندپندنت

  • روزنامۀ بریتانیایی اندپندنت هم با توجه به وضعیت مهاجرین افغان می نویسد، که یک پیلوت قهرمان افغان که پس از یک کمپاین پنج ماهه این روزنامه، در بریتانیا به حیث پناهنده پذیرفته شد، هنوز هم در یک هوتل و در حالت بلاتکلیفی در مورد آینده خود، زندگی می کند.

به نوشتۀ اندپندنت، این پیلوت افغان که از دست طالبان فرار کرده و با یک قایق کوچک خود را به بریتانیا رسانیده، اگر محلی را برای ماندن پیدا نکند و از هوتل اخراج شود، با بی خانمانی قریب الوقوع، مواجه است.

این پیلوت افغان به روزنامۀ اندپندنت گفته که بسیار تلاش می کند تا یک خانه و یا اپارتمان مشترک را پیدا کند، اما این کار دشوار است و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، شاید بزودی بی خانمان شود.

ارقام به دست آمده توسط روزنامۀ اندپندنت در ماه جولای نشان می دهد که بیش از ۱۱ هزار تن که بیش از ۷ هزار تن آنها زنان و دختران اند، در حال حاضر در خارج از بریتانیا سرگردان هستند و در انتظار پیوستن با خانواده هایشان بسر می برند، که در بریتانیا زندگی می کنند.

XS
SM
MD
LG