لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

اخراج پناهجویان افغان از پاکستان با واکنش های جدی مواجه شده است


تصویر از روند اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان
تصویر از روند اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان

شماری از سازمان‌های حقوق بشری و پناهجویان بار دیگر از حکومت پاکستان خواسته اند که روند اخراج اجباری پناهجویان افغان را متوقف کند.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان فیصله در مورد اخراج اجباری پناهجویان افغان را خلاف حقوق بشری بین‌المللی خوانده و از پاکستان خواسته تا این تصمیم خود را پس بگیرد.

این کمیسیون ناوقت روز چهارشنبه در صفحه ایکس خود نوشته که پناهجویان افغان بخاطر ادعای‌که گویا با گروه‌های دهشت‌افگن دست دارند از پاکستان اخراج می‌شوند، اما به باور این کمیسیون این ادعا نشان‌دهنده عدم دل‌سوزی و داشتن یک دیدگاه کوتاه بینانه و محدود به امنیت ملی است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز چهارشنبه در یک اعلامیه‌ای از قول نادیه رحمان سرپرست منطقوی این سازمان نوشته، پناهجویان افغانی‌که به پاکستان رفته اند از خاطر اذیت و آزار و شکنجه طالبان فرار کرده اند که به‌گفته وی فرستادن دوباره آن‌ها به افغانستان آن‌ها را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

تعدادی از مهاجرین افغان در یکی از دفاتر یو ان اچ سی آر در پاکستان
تعدادی از مهاجرین افغان در یکی از دفاتر یو ان اچ سی آر در پاکستان

سازمان عفو بین‌الملل گفته که پناهجویان افغان مقیم پاکستان به حمایت فوری نیاز دارند و در کنار ساده‌سازی پروسه ثبت این مهاجرین در پاکستان و فرستادن هرچه زودتر آن‌ها به کشورهای سومی، از حکومت پاکستان خواسته که به حمایت تاریخی خود از پناهجوبان افغان ادامه بدهد تا به گفته این سازمان آن‌ها بدون هراس و به گونه آزاد در این کشور زنده‌گی کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت هم در اعلامیه‌ای در پیوند به اخراج پناهجویان افغان از پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان گفته که این فیصله زنده‌گی حدود دو میلیون افغان را با تهدید روبه‌رو می‌کند که کشورشان را به دلیل تهدیدات امنیتی رها کرده اند.

برخی از احزاب و جنبش‌های سیاسی در پاکستان نیز فیصله اخراج پناهجویان افغان را تخطی از قوانین حقوق بشر بین‌المللی خوانده اند.

حزب ملی جمهوری در صفحه رسمی ایکس خود نوشته که پس از سال‌ها مداخله و دامن زدن به جنگ٬ اقدام اخیر پاکستان قابل محکوم کردن است.

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها هم گفته که برخلاف فیصله حکومت پاکستان ایستاده می‌شود و ظلم بالای افغان‌ها را تحمل نمی‌کند.

مقام‌های حکومت طالبان نیز اخراج پناهجویان افغان را محکوم کرده اند.

ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان روز پنجشنبه در مراسم ۱۴مین دور فراغت محصلان از اکادمی پولیس، اخراج پناهجویان افغان را غیر عادلانه خواند.

او گفت:

"این فیصله غیر عادلانه و بی‌انصافی را ما محکوم می‌کنیم، ما از مردم محترم و شریف پاکستان، علمای کرام و سیاست‌مداران محترم خواهش می‌کنیم که مقام‌های شان را که با افغان‌ها این‌گونه وحشت و بربریت را انجام می‌دهند از این کار شان برگردانند."

ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان
ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

ملا محمد یعقوب از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های حقوق بشری خواسته که جلو این اقدام پاکستان را بگیرند.

در این حال شورای مهاجرین افغان در اسلام‌آباد و برخی از مهاجرین افغان در این کشور می‌گویند که دیروز و امروز هم روند بازداشت افغان‌ها در پاکستان جریان داشته است.

یک پناهجوی افغان در اسلام‌آباد که مواد خوراکه را در مندوی به فروش می‌رساند و نمی‌خواهد نام‌اش را در گزارش بگیریم، به رادیو آزادی می‌گوید:

"از ساعت شش بجه به این طرف و تا همین حالا مندوی را محاصره کرده اند، از پریشانی زیاد برای ما تکلیف عصبی پیدا شده است، ۱۲ نفر اعضای خانواده‌ام است، در این وضعیت چگونه برای‌شان نان پیدا کنم، خانه هم ندارم و در یک خیمه زنده‌گی می‌کنیم، دو خیمه را پنج هزار کلدار کرایه می‌دهم، وضعیت بسیار خراب است."

عبدالبصیر رئیس روابط عامه شورای مهاجرین افغان مقیم اسلام‌آباد پاکستان امروز به رادیو آزادی گفت که حالا پناهجویان افغان در وضعیت بد قرار دارند و هیچ ادارۀ صدای‌شان را نمی‌شنود:

"مهاجرین در خانه‌های شان زندانی هستند، به بیرون رفته نمی‌توانند، حتی بیماران خود را که به شفاخانه می‌برند، در آن‌جا افراد استفاده‌جو به نام پولیس آن‌ها را تهدید می‌کنند و پول‌شان را می‌گیرند، وضعیت مهاجرین بسیار خراب است."

آقای عبدالبصیر از کمیشنری عالی سازمان ملل متحد هم انتقاد می‌کنند که به وضعیت پناهجویانی‌که پس از اگست سال ۲۰۲۱ به پاکستان رفته اند، هیچ توجه ندارد.

وزارت داخله پاکستان دو روز قبل برای بیش از ۱،۷ میلیون افغانی‌که به گفته این وزارت اسناد قانونی اقامت ندارند هشدار داد که تا اخیر ماه روان پاکستان را ترک کنند ورنه خود شان آن‌ها را اخراج می‌کنند.

XS
SM
MD
LG