گزارش: ۵۸ درصد افراد جان باخته در زلزله‌های هرات زنان اند

مردم در هرات اجساد افراد را که در زلزله پانزدهم میزان در ولسوالی زنده جان جان باخته اند، دفن می کنند.

بخش زنان سازمان ملل متحد آمار جدیدی از قربانیان زن در اثر زلزله‌های اخیر در هرات منتشر کرده است.

در این گزارش که روز شنبه از سوی زنان سازمان ملل متحد در یکی از وب‌سایت‌های این سازمان نشر شده، آمده است، ارزیابی آن‌ها نشان می‌دهد که ۵۸ درصد افراد کشته شده در زلزله‌های هرات تا تاریخ ۱۷ اکتوبر زنان بوده‌اند.

همچنان ۶۰ درصد زخمی‌ها را نیز زنان تشکیل می‌دهند و ۶۱ درصد از افراد ناپدید شده نیز زنان هستند.

به گفتهٔ زنان سازمان ملل متحد از آنجایی که زنان بیشتر تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند، برای رساندن کمک‌ها به آن‌ها نیاز به یک استراتژی همه جانبه است.

به گفتۀ این سازمان، در کل ۵۳ درصد افراد متاثر از زلزله‌های هرات زنان هستند و علت آن را نیز حضور زنان در خانه‌ها در زمان زلزله عنوان کرده است.

اما این سازمان همچنان نگران است که زنان نتوانند به کمک‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند، زیرا ادارهٔ زنان سازمان ملل متحد می‌گوید که ارسال کمک به زنان محدود به شناسنامه مردان است و در نتیجهٔ احتمال کمتری وجود دارد که هر خانم اقارب مرد داشته باشد و یا هم به نمایندگی از خانوادهٔ آن‌ها کمک دریافت کنند.

بخش زنان سازمان ملل متحد می‌افزاید که مهمترین چیز برای زنان آسیب دیده تأمین سرپناه، بهداشت و آب است، زیرا به گفتۀ این اداره، سرپناه کافی برای اسکان همه اعضای خانواده وجود ندارد.

بخش زنان سازمان ملل متحد همچنان گفته که گذراندن زمان بیش از حد زنان در زیر خیمه‌ها، برای آنان فشار روحی (استرس)، زندگی ناامن و خطر خشونت مبتنی بر جنسیت را افزایش خواهد داد.

شماری از باشندگان هرات اجساد افرادی را که در زلزله پانزدهم میزان در ولسوالی زنده جان جان باخته اند دفن می کنند

حکومت طالبان به گونهٔ رسمی در مورد این نگرانی‌ها چیزی نگفته‌اند.

از سوی هم شماری از زنان زلزله‌زده از روند کمک‌رسانی شکایت دارند.

سهیلا باشندهٔ هرات به رادیو آزادی گفت:
"دخترم می‌ترسد، زمانی که خواب باشد، یک بار بلند شده و چیغ می‌زند که هله مادر زلزله است، دختر دیگرم هیچ غذا نمی‌خورد، کمک‌های را که باید حکومت انجام می‌داد، برای بسیاری‌ها نرسیده است، از خیمه‌های فراشوتی و کمپل‌های گرم هیچ داده."

یک بانوی دیگر هراتی می‌گوید، در زلزله همه منابع عایداتی‌اش را از دست داده است و اکنون هیج ‌چیز ندارد:
"اینقدر ناتوان شده‌ام که هیچ کاری از دستم نمی‌‌شود، این‌جا نشسته‌ام هر لحظه می‌افتم، وضعیت‌ام تا این حد رسیده است که صبح و شام نداریم."

پیش از این شماری از دفاتر ملل متحد از جمله اوچا گزارش دادند که بیشتر قربانیان زلزله‌های هرات زنان و کودکان اند و به تازگی برنامۀ توسعه‌ای ملل متحد (یو ان دی پی) گفته که ۹۰ درصد کشته شدگان زلزله‌های هرات زنان و کودکان هستند.