زلزله های تازه در هرات؛ مردم به خیمه ها برگشتند

خیمه یکی از زلزله زده ها در ولایت هرات

به دنبال دو زلزلۀ اخیر در شمال غربی افغانستان، هزاران تن از باشندگان شهر هرات از ترس از دست دادن جان‌شان، دوباره به خیمه‌ها برگشتند.

این در حالی است که بعد از دو هفته از وقوع زلزله‌های پی هم در غرب افغانستان، مردم دوباره به زندگی عادی‌شان برگشته بودند، اما ظاهراً زلزله‌های شب گذشته و امروز دوباره باشندگان هرات را به خیمه‌ها و جاده‌ها کشاند.

با وجود هوای سرد و کمبود امکانات، بیشتر خانواده‌ها شب گذشته را در بیرون از خانه‌های شان در زیر خیمه‌ها در کوچه‌ها و پارک‌های عمومی سپری کردند.

آزیتا، یک تن از باشندگان هرات به رادیو آزادی می‌گوید، به دلیل وقوع دو زلزلۀ دیگر مجبور شدند به خیمه‌ها برگردند:
"ما به خانه برگشته بودیم. دیشب ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه دوباره زلزله شد. فعلاً از ترس زلزله که نمی‌دانیم چه وقت و چه ساعتی دوباره اتفاق می‌افتد، به بیرون از خانه در خیمه‌ها و جاده‌ها هستیم."

نورالله و فایق احمد، دو تن دیگر از باشندگان شهر هرات به رادیو آزادی می‌گویند که تا دیروز نگرانی‌شان از وقوع زلزله کاسته شده بود، تا اینکه از شب گذشته بدینسو دوباره به جاده‌ها برگشتند:
"ما خوشحال بودیم که زندگی به روال عادی برگشته و می‌توانیم به خانه‌های خود برگردیم. متاسفانه دوباره زلزله شد و مجبور شدیم که به جاده‌ها، اماکن عمومی بیرون از خانه شب و روز خود را سپری کنیم."

" به دلیل زلزله دیشب مردم ترسیده اند و به جاده برگشتند. بخاطر هوای سرد مشکلات مردم زیاد است."

پس از دو هفته از زلزلۀ قوی نخست در هرات و پس لرزه‌های آن؛ شب گذشته و امروز زمین لزره‌هایی با قدرت ۴.۴ ریشتر شمال غرب افغانستان را لرزاند.

احمدالله متقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هرات به رادیو آزادی گفت، از اینکه در چند روز اخیر تکان‌های زلزله کاهش یافته بود، ۵۰ درصد مردم به خانه‌هایشان برگشته بودند.

او گفت که پس از تکان‌ها دیشب و امروز، مردم دوباره به فضای باز برگشتند.

خیمه های زلزله زده ها در ولایت هرات

از سوی هم برنامۀ جهانی غذا می‌گوید، با توجه به وضعیت کنونی بودجۀ آنها رو به اتمام است چرا که آنها به بیش از ۹۵ هزار فرد آسیب دیده کمک کردند.

برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که ۹۰ درصد از آسیب دیدگان زلزله زنان و کودکان هستند و به کمک نیاز دارند.

هرچند در کنار برنامۀ جهانی غذا نهادهای دیگر به آسیب دیدگان کمک کردند، اما هنوز برخی از آسیب دیدگان می‌گویند که هنوز هم نیاز به کمک‌های اولیه دارند.

معصومه، باشندۀ قریۀ نقرۀ ولسوالی انجیل هرات می‌گوید که به دلیل اینکه شب‌های سرد را بیرون از خانه سپری کردند، او و فرزندانش مریض شده اند:
"بیخی در دشت ماندیم، هیچ چیزی نداریم. یک خیمه هست، زیر خاک قرار داریم. طوفان شد، اطفال مریض شدند، وضعیت خوبی نداریم."

بر اساس آمار مقامات محلی طالبان و سازمان ملل متحد، در دو زلزلۀ هفتم و پانزدهم ماه اکتوبر و پس لزره‌های آنها در غرب افغانستان نزدیک به یک هزار و پنجصد نفر کشته و بیش از دو هزار تن دیگر زخمی شده اند.

آمار سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که این زمین لرزه‌ها بیش از ۲۱ هزار خانه را ویران کرده و ۱۷ هزار خانه نیز به گونۀ جدی آسیب دیده است.