سرمنشی ناتو: اجازه داده شود تا کمک های بشری به غزه برسد

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو می‌گوید که متحدان ناتو از وقفه‌ها در جنگ غزه حمایت می‌کنند تا اجازه داده شود که کمک‌های بشردوستانه به غزه برسد.

آقای استولتنبرگ این سخن را به روز چهارشنبه هشتم نومبر در نشست مشترک خبری با کاتالین نوواک، رئیس جمهور هنگری در مقر ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم ابراز کرد.

این در حالی است که انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید که مهم است که به اسرائیل فهمانده شود که همه روزه دیدن تصویر به گفته‌اش وحشتناک نیازهای بشردوستانه مردم فلسطین در تضاد با منافع اسرائیل است.

آقای گوترش به روز چهارشنبه شمار کودکان کشته شده در غزه را با تلفات درگیری‌ها در سراسر جهان که خودش سالانه گزارش می‌دهد مقایسه کرد.

او افزود، سالانه آمار کودکانی که توسط هر یک از بازیگران در تمامی درگیری‌ها کشته می‌شوند، به صدها مورد می‌رسد.

اجساد فلسطینی های که در حملات اسرائیل بر غزه کشته شده اند

آقای گوترش گفت که در چند روز محدود در غزه هزاران کودک کشته شده‌ اند که به گفته‌اش این به آن معنی است که در نحوه اجرای عملیات نظامی نیز مشکل وجود دارد.

او از گروه جنگجوی حماس بخاطر استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی نیز انتقاد کرد.

او افزود:
"موارد نقض توسط حماس وجود دارد، زمانی که آن‌ها سپر انسانی دارند. اما هنگامی که به شمار غیرنظامیان کشته شده در عملیات‌های نظامی می‌بینیم، چیزی است که به گونه آشکارا اشتباه است."

وزارت صحت غزه که در کنترل حماس است، گفته که در حملات اسرائیل بر غزه تا کنون بیش از ده هزار و پنجصد تن کشته شده اند که به گفته‌اش چهل درصد‌شان را کودکان تشکیل می‌دهند.

این وزارت گفته است که تنها به روز چهارشنبه دستکم نوزده تن در یک حمله هوایی اسرائیل در نزدیکی یک شفاخانه در کمپ مهاجران جبالیه در شمال غزه کشته شدند.

حملات هوایی اسرائیل بر غزه پس از حمله مرگبار گروه جنگجوی حماس بر اسرائیل آغاز شد. سپس اسرائیل اقدام به عملیات زمینی کرد و غزه را در محاصره ی خود در آورده است.

مقامات اسرائیل گفته اند که در حملات حماس در هفتم ماه آکتوبر حدود یک هزار و چهارصد تن کشته شدند و حماس بیش از ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفت.

نیروهای اسرائیل در نواره غزه


اسرائیل وعده کرده است که حماس را ریشه کن خواهد کرد. این گروه از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی قلمداد شده است.

اردوی اسرائیل که علیه حماس در شمال غزه عملیات اجرا می‌کند، از باشندگان آن جا خواسته است که خانه‌های‌شان را ترک کنند و به جنوب بروند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، هزاران فلسطینی پیاده در حال ترک شهر غزه استند و در برخی موارد به جز از لباس چیزی دیگر را حمل نمی‌کنند.

به گفته ناظران سازمان ملل متحد، بیش از یک میلیون و پنجصد هزار تن از باشندگان برای جست و جوی مکان امن خانه‌های‌شان را ترک کرده اند.