تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه بیشتر شده است

نیروهای اسرائیل در نوار غزه

تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه که در محاصره مطلق اسرائیل قرار دارد، بیشتر شده و بر اساس گزارش‌ها، امکان رسیدن به یک توافق در چند روز آینده وجود دارد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس که در قطر زندگی می‌کند، برای گفتگو روی آتش‌بس تازه، دیروز (۲۰ دسمبر) به قاهره پایتخت مصر رفت.

منابع آگاه از این بحث‌ها که خواسته اند بنابر حساسیت موضوع نام‌های‌شان گرفته نشود، به خبرگزاری رویترز گفته اند که نماینده‌های حماس، مصر و اسرائیل در مورد مبادلۀ گروگانان اسرائیلی و زندانیان فلسطینی گفتگو کرده اند.

منابع افزوده اند که جانب اسرائیل در گفتگوهای قطر روی رهایی زنان و بیماران که در گرو حماس استند، تاکید کرده.

رویترز به نقل از یک مقام فلسطینی گفته که هیئت حماس با آتش‌بس موقت مخالفت کرده و می‌خواهد تا آتش‌بس دایمی و با ثبات برقرار شود. حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی دانسته می‌شود.

از هنگامی که گروه حماس، در هفتم ماه اکتوبر بر اسرائیل حمله کرد، جنگ شدید آغاز شد.

در این مدت برای یک هفته آتش‌بس شد که در نتیجه ده‌ها گروگان اسرائیلی با ده‌ها زندانی فلسطینی مبادله شدند. کاروان‌های کمکی به شمول مواد غذایی، ادویه، مواد سوخت و وسایل طبی هم به غزه رسیدند.

بحث در مورد آتش‌بس تازه در حالی داغ شده که مقام‌های اسرائیلی به خاطر هدف قرار دادن غیرنظامیان و آسیب رساندن به تاسیسات ملکی تحت فشار قرار دارد.

همزمان، سازمان ملل متحد گزارش داده که ۸۵ درصد از جمعیت یک اعشاریه نه میلیونی غزه، از خانه‌های‌شان آواره شده اند.

بیجا شده ها از نوار غزه

بخش بیشتر این بیجا شده‌ها در کمپ‌های سازمان ملل متحد بسر می‌برند اما این کمپ‌ها با کمبود محل بود و باش، مواد غذایی، آب و ادویه روبرو اند.

اسرائیل شمار کشته شده‌های حملات هفتم اکتوبر در اینکشور را نزدیک به ۱۲۰۰ تن و شمار گروگانان آن روز را حدود ۲۵۰ تن خوانده است.

همزمان وزارت صحت غزه که تحت کنترل گروه حماس است، گفته که شمار قربانیان در نتیجه حملات اسرائیل در این منطقه به نزدیکی ۲۰ هزار تن رسیده. به ادعای این وزارت، هنوز هم هزاران تن در زیر آوارها ناپدید استند. آمار وزارت صحت غزه تا اکنون از سوی منابع مستقل تائید نشده است.