مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که اسرائیل به شهر رفح حمله نکند

جوزپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که امیدوار است تا در حاشیۀ کنفرانس امنیتی مونیخ، بتوان در مورد درخواست این اتحادیه از اسرائیل به یک اجماع رسید تا "رسماً" از آن کشور بخواهد تا بر شهر رفح در جنوب نوار غزه حمله نکند.

اما چندین دیپلومات اتحادیۀ اروپا به خبرگزاری دی. پی ای. جرمنی، گفته اند که هنگری از این درخواست مشترک اتحادیه اروپا از اسرائیل برای خودداری از حمله زمینی بر شهر رفح، مانع شده و جوزپ بوریل، مجبور شده که به تنهایی اعلامیه ای را صادر کند.

براساس خبرگزاری دی. پی ای. جرمنی، این دیپلومات ارشد اتحادیه اروپا، از حکومت اسرائیل خواسته است تا اقدام نظامی را در رفح انجام ندهد که به گفتۀ او وضعیت فاجعه بار بشری موجود را بدتر میسازد.

سربازان اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

در حال حاضر بیش از یک میلیون فلسطینی در شهر رفح زندگی میکنند، رفح به یک شهر از خیمه ها تبدیل شده و بسیاری از آنها پناهندگانی هستند که از سایر مناطق نوار غزه، آواره شده و به رفح پناه آورده اند.

بسیاری از متحدان اسرائیل، از جمله ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیا و جرمنی، ابراز نگرانی کرده اند که تهاجم زمینی نیروهای اسرائیلی می تواند به طور چشمگیری وضعیت وخیم بشری را در این منطقه بدتر سازد.

در این حال وزارت صحت غزه که در کنترل حماس قرار دارد می گوید که در ۲۴ ساعت گذشته ۸۳ فلسطینی کشته و ۱۲۵ فلسطینی دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ این وزارت، تعداد فلسطینی های کشته شده از آغاز جنگ تا اکنون به ۲۸۸۵۸ تن رسیده و حدود ۶۸۷۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این ارقام توسط منابع مستقل تائید نشده است.

تعدادی از جنگجویان گروه حماس

جنگ در نوار غزه بعد از آن آغاز شد که در هفتم اکتبر، جنگجویان گروه حماس بر اسرانیل حمله کردند، حدود ۱۲۰۰ تن را کشته و ۲۴۰ تن دیگر را هم به گروگان گرفتند.

گروه حماس از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

طی یک آتش بس موقت که ۷ روز ادامه یافت، ده ها گروگان در بدل صدها اسیر فلسطینی آزاد شدند، اما بیش از ۱۰۰ تن همچنان در گروگان باقی مانده اند.

آرش همایون