اوچا: کمبود بودجه برنامه‌های بشردوستانه را در افغانستان در معرض خطر قرار می‌دهد

توزیع کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند در ولایت هرات - عکس از آرشیف

در ادامۀ نگرانی‌ها از کاهش کمک‌ها به افغانستان، دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال ۲۰۲۴، تا به حال برای ارائۀ کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در سال جاری میلادی تنها ۸۷ میلیون دالر دریافت کرده اند.

اوچا به روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نوشته که برای ارائۀ کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در سال ۲۰۲۴ به ۳.۶ میلیارد دالر امریکایی نیاز است.

اوچا افزوده است، کمبود بودجه بسیاری از برنامه‌های بشردوستانه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این دفتر ملل متحد افزوده است، در سال ۲۰۲۳ شرکای کمک‌های بشردوستانه توانستند که به ۳۲ میلیون تن در افغانستان حداقل یک نوع کمک ارائه کنند.

از سوی دیگر برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) هم به روز یک‌شنبۀ در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نوشته است که نزدیک به چهار میلیون مادر و کودک در افغانستان دچار سو تغذیه هستند و کاهش کمک‌ها این وضعیت را بدتر می‌کند.

در هفتۀ اخیر بیشتر ولایات افغانستان شاهد بارندگی و برف باری‌های سنگین بود است و سردتر شدن هوا ظاهراً میزان نیازمندی افراد به کمک‌های بشردوستانه را افزایش داده است.

شماری از خانواده‌ها در برخی از ولایات افغانستان می‌گویند که با افزایش شدت سرما آنان نیاز بیشتری به کمک‌های غذایی و مواد سوخت دارند.

رقیه، ساکن شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید، از یک سو پسر کوچکش مریض است و هزینۀ تداوی او را ندارد و از سوی دیگر هوا سرد است و توان خرید مواد غذایی و سوخت را ندارد.

او مدعی است که به جز یکبار، دیگر برایش کمک نرسیده است:
"هیچ نوع کمکی برایم ندادند. تنها کمکی که شده وقتی به شهر آمدیم یکبار برایم آرد دادند، دیگر تا امروز من هیچ نوع کمک دریافت نکردم."

یک زن از ولایت کابل که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت:
"اکنون بسیار قرضدار هستیم، وضعیت اقتصادی ما خوب نیست. من در یک مدرسه استاد تجوید هستم. یک هزار معاش می‌دهند. فقط هزینۀ مواد درسی و قلم و کتاب می‌شود، در بسیاری جاها نام خودم و خانواده را دادم، اما هیچ کمکی برایم نشده است."

شماری از زنان بی بضاعت در کابل در انتظار دریافت کمک های بشردوستانه اند. عکس از آرشیف


حمیدالله، باشندۀ ولایت فاریاب که خودش از دست و پا معلول است، می‌گوید:
"منطقۀ ما سه روز می‌شود که برف و بارش است، می‌گویند دو روز دیگر هم برفباری است، برای اولادهایم لباس گرم، کفش، کرتی و لباس گرم نداریم. مواد سوخت نداریم که خودمان در خانه گرم کنیم. خودم بی‌دست و پا هستم. هیج کسی نیست دست من را بگیرد."

این افراد از نهاد‌های کمک‌رسان می‌خواهند که با توجه به وضعیت آنها برای شان کمک کند.

این در حالی است که پیش از این نیز فلیپی کروپف، مسئول ارتباطات عامۀ برنامه جهانی غذا (دبیلو اف پی) در افغانستان به تاریخ اول مارچ به رادیو آزادی گفت که در زمستان امسال تنها توانسته اند به ۷ میلیون تن کمک کنند، اما برای کمک به ۱۶ میلیون تن دیگر تا ماه می امسال به ۷۶۰ میلیون دالر نیاز دارند.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمار دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در سال ۲۰۲۴ بیش از نیم جمعیت افغانستان یعنی نزدیک به ۲۴ میلیون تن به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت.