لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

پاسخ به نگرانی های صحی در افغانستان؛ گلوبل فند نزدیک به پنج میلیون دالر کمک کرد


داخل یکی از شفاخانه های زنانه در کابل
داخل یکی از شفاخانه های زنانه در کابل

در میان نگرانی ها در بارۀ مشکلات صحی در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان ، یک نهاد کمک کنندۀ بین المللی موسوم به گلوبل فند می گوید که چهار میلیون و هفتصد هزار دالر کمک اضطراری را در بخش آگاهی دهی ، تشخیص و درمان ویروس اچ آی وی و بیماری هایی توبرکلوز و مالاریا در این کشور تصویب کرده است.

این نهاد در اعلامیه ای بعد از ظهر روز پنجشنبه گفت که با استفاده از این کمک مالی برای یک میلیون و سه صد هزار افغانِ برگشت کننده از پاکستان خدمات عرضه خواهد شد.

در ادامه گفته شده است که چهار اعشاریه هفت میلیون بودجۀ اضطراری به کمک مالی ۶۶ میلیون دالری اضافه خواهد شد که از اول ماه جنوری سال ۲۰۲۴ برای یک دورۀ سه ساله در نظر گرفته شده است

این کمک مالی از سوی برنامۀ انکشافی ملل متحد هزینه خواهد شد.

زنان و کودکان در یک شفاخانه در کابل
زنان و کودکان در یک شفاخانه در کابل

بر اساس اعلامیه ، تشخیص بیماری مالاریا و تهیۀ پشه خانه برای افرادی که در مناطقی که در آن شیوع مالاریا بالا است زندگی می کنند ، راه اندازی برنامه های آموزشی ، ایجاد مراکز مراقبتی در مناطق مرزی با تجهیزات آزمایش و نمونه گیری در بخش توبرکلوز و در بخش آچ آی وی آزمایش داوطلبانه در گذرگاه مرزی، مشاوره و درمان افراد ، از اقداماتی اند که با استفاده از این کمک مالی روی دست گرفته خواهند شد.

پاکستان روند اخراج مهاجرین افغانِ فاقد اسناد اقامت را در اول ماه نوامبر سال گذشته آغاز کرد. به دنبال این اقدام پاکستان موسسۀ حفاظت از کودکان گفته بود که بیماریهایی از جمله عفونت حاد تنفسی و اسهال در میان مهاجران برگشت کننده از پاکستان به خصوص کودکان به سرعت در حال افزایش است.

در آن زمان سازمان جهانی صحت گفته بود که اخراج گروهی مهاجرین افغان از پاکستان در کنار مسایل دیگر ، خطر شیوع بیماری فلج اطفال را ایجاد می کند.

این سازمان در یک گزارش تازه که به روز پنجشنبه از آن در شبکۀ ایکس (توییتر سابق ) خبر داد گفت که سیستم صحی افغانستان از مشکلات اقتصادی متاثر شده و به این دلیل سال ۲۰۲۴ یک سال پرچالش در این کشور خواهد بود.

بر اساس گزارش ، شهروندان افغانستان با یک سیستم صحی ناپایدار ، کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه روبرو هستند.

طالبان گفته اند که تلاش ها برای بهبود وضعیت صحی در افغانستان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری باختر در کنترل طالبان ، قلندرعباد سرپرست وزارت صحت طالبان در ماه دلو در ولایت جوزجان گفته بود که همه کارمندان صحی باید جهت ارائه خدمات بهتر صحی تلاش کنند و به گفتۀ او زمینۀ ارائه این خدمات را در دوردست ترین نقاط کشور فراهم می کنند.

سازمان جهانی صحت در گزارش تازه اش همچنان گفته است که نیاز به کمک های بشردوستانه در افغانستان به طور چشمگیری افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر در این کشور به کمک بشری نیاز شدید دارند.

در این حال برخی از مردم در افغانستان می گویند که کمک ها به مستحقین نمی رسد.

یک باشندۀ هرات در این باره به رادیو آزادی گفت:

«کمک ها زیاد است؛اما به مستحقین نمی رسد ، در دسترس نمایندگان هم که قرار می گیرد آنها به قوم و خویش خود توزیع می کنند.»

در بسیاری از شفاخانه امکانات اندکی برای تداوی بیماران وجود دارد
در بسیاری از شفاخانه امکانات اندکی برای تداوی بیماران وجود دارد

با افزایش نیاز های بشری در افغانستان کمیتۀ بین المللی نجات می گوید که جامعۀ جهانی به کمک مالی برای حفظ خدمات اساسی و جلوگیری از بدتر شدن بحران انسانی در افغانستان ادامه دهد.

این کمیته در بیانیه ای دیروز گفت که از تصمیم اخیر بانک جهانی برای حمایت از میلیون ها افغان استقبال می کند.

بورد اجرایی بانک جهانی به روز پنجشنبه هفتۀ گذشته رویکردی را در مورد حمایت از مردم افغانستان تصویب کرد.

در چهارچوب این برنامه ۳۰۰ میلیون دالر کمک مالی فراهم خواهد شد اما این مبلغ پول را نخست باید بورد اجرایی بانک منظور کند.

بانک جهانی گفته است که طالبان بر این کمک مالی کنترل نخواهند داشت.

برنامۀ جهانی غذا اخیراً گفته بود که برای ادامۀ امداد رسانی طی شش ماه آینده در افغانستان به ۷۶۰ میلیون دالر نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG