هشدار سازمان‌های بین‌المللی از افزایش خطر قحطی در افغانستان؛ «سیلاب‌های اخیر دسترسی به غذا را دشوار ساخته است»

سیلاب، زمین‌های زراعتی و باغ‌ها را در مناطق سیلاب‌زده تخریب کرده است.

همزمان با هشدار یک نهاد بین‌المللی در بارۀ موجودیت خطر قحطی در افغانستان به دلیل سیلاب‌های اخیر تا ماه سپتامبر سال جاری، شماری از آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌های اخیر می‌گویند که هنوز هم نیازمند کمک‌های اضطراری‌اند.

یک نهاد بین‌المللی به نام "شبکۀ سیستم هشدار اولیۀ قحطی" از موجودیت خطر قحطی تا ماه سپتامبر سال جاری به دلیل سیلاب‌های اخیر در افغانستان نگرانی کرده است.

این شبکۀ مربوط به ادارۀ توسعۀ بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا به روز شنبه در گزارشی گفته است که احتمال دارد تأثیرات این قحطی در برخی مناطق افغانستان از اکتوبر امسال تا ماه جنوری سال ۲۰۲۵ ادامه یابد.

در این گزارش آمده است که جاری شدن سیلاب‌های اخیر، اثرات ماندگار خشکسالی و شرایط ضعیف اقتصادی همچنان دسترسی خانواده‌ها به غذا و درآمد را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

سیلاب‌های اخیر سطح نیازمندی مردم به آب و غذا در مناطق سیلاب‌زده را افزایش داده است. به گونه‌ای که اکنون یک نهاد بین‌المللی از احتمال قحطی در شماری از این مناطق هشدار می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید که در اوایل ماه می سال جاری، سیلاب‌ها به شدت ولایت‌های شمالی، شمال شرقی و غربی افغانستان را تحت تاثیر قرار داد و صدمات زیادی به هزاران خانواده وارد کرد که معمولاً برای تأمین غذا و درآمد به کشاورزی و مالداری وابسته بودند و اکنون آنها به کمک های غذایی نیاز فوری دارند.

بر اساس معلومات محلی این شبکه، به ویژه ولایت بغلان تحت تاثیر سیلاب‌ها قرار گرفته است که تنها ۱۲ هزار جریب زمین زراعتی در نتیجۀ آن تخریب شده است.

درخواست کمک فوری؛ سیلاب‌ها و خشکسالی اقتصاد خانواده‌ها را نابود کرده است

در عین حال شماری از آسیب دیده‌ها از سیلاب‌های اخیر می‌گویند که اقتصاد خانوادۀ آنها تنها به کشاورزی و مالداری وابسته بود، اما سیل همه چیز را از بین برده و اکنون با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده اند.

نورالله، یکی از کشاورزان در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان و معاذالله، کشاورز در ولسوالی پشتون کوت ولایت فاریاب به رادیو آزادی گفتند:

"گندم للمی را در ماه حمل کاشته بودیم زمان برداشت آن بود که سیل آمد و همه چیز را خراب کرد." ما مردم گندم و جو و نخود و چیزهای دیگر کاشتیم اما همه از بین رفتند. نه تنها زمین بلکه خانه و حویلی و غذا و لباس ما از بین رفت."

بیشتر در این باره: اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانۀ ملل متحد: سیلاب در غرب افغانستان به ۴۰ هزار تن زیان رسانده است

این آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها می‌گویند، با اینکه دو ماه از وقوع سیلاب‌ها در مناطق‌شان می‌گذرد، اما همچنان نیازمند کمک‌های فوری هستند.

افغانستان در برابر تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر است

پیش از این کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) گفته بود که افغانستان پس از سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر شدیداً با بحران مواجه است.

بر اساس معلومات سازمان ملل متحد، افغانستان در ردیف ده کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی قرار دارد که توان مقابله با آن را ندارد.

گفتنی است که افغانستان در سال‌های اخیر به شدت تحت تأثیر خشکسالی‌های مکرر و سایر آفات طبیعی قرار گرفته که خسارات زیادی را به مردم وارد کرده است.