مشکلات اقتصادی مادران افغان بر تغذیۀ کودکان شیرخوار تأثیر گذاشته است

برخی مادران افغان می‌گویند مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی به غذای مناسب، تغذیۀ کودکان شیرخوارشان را تحت تأثیر قرار داده است.

برخی از مادران افغان می‌گویند، مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی آنان به غذای مناسب ،تغذیهٔ کودکان شیرخوار شان را تحت تاثیر قرار داده است.

این درحالی‌ست که آگاهان صحی برای تغذیهٔ درست کودکان، دسترسی مادران به غذای مناسب و حمایت از آن‌ها را مهم عنوان می‌کنند.

هفتهٔ جهانی تغذیه با شیر مادر از امروز اول اگست آغاز شده است.

از این هفته در کشورهای مختلف به هدف حمایت از مادران شیرده بزرگداشت می‌شود و شعار این هفته برای سال ۲۰۲۴ نیز «حمایت از شیردهی برای همه» است.

یک مادر باشندهٔ شهر جلال‌آباد و مادر یک کودک یازده ماه که نمی‌خواهد به علت حساسیت موضوع نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت به دلیل مشکلات اقتصادی به غذای مناسب دسترسی ندارد و از این رو نمی تواند کودک اش را با شیر اش به طور مناسب تغذیه کند.

«شوهرم بی‌کار است، اقتصاد ما ضعیف است، شیر دارم، اما غذای که خودم بخورم و به کودک خود بدهم نیست، مانند افراد دیگر که غذای مناسب به کودک شان می‌دهند و یا خود شان می‌خورند تا به کودک شان شیر شود.، ما توان آن را نداریم.»

بیشتر در این باره: صندوق حمایت از کودکان ملل متحد: یک سوم زنان در افغانستان، خارج از مراکز صحی ولادت می‌کنند

درعین حال یک مادر باشنده ولایت خوست که یک کودک شیرخوار شش ماهه دارد و نمی خواهد در گزارش نام اش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، به علت عدم دسترسی به غذای مناسب، پس از زایمان شیراش خشک شده است.

«من به خاطر کودکانم عملیات شده‌ام، زمانی که کودکان من متولد می‌شوند، شیر من خشک می‌شود، خوارک به پول می‌شود، اگر باشد هرچیزی پخته می‌کنی و می‌خوری، اگر نباشد چه بخوری؟»

این مادران شیرده درحالی از کاهش مقدار شیر شان به علت مشکلات اقتصادی و عدم تغذیهٔ مناسب برای کودکان شان شکایت می‌کنند که پنجشنبه اول اگست آغاز هفتهٔ جهانی تغذیه با شیر مادر است.

بخش افغانستان سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) در صفحهٔ ایکس خود به نقل از داکتر ایدوین سنیزا سلوادور، نمایندهٔ این سازمان برای افغانستان نوشته است، «بیاید برای بهبود وضعیت و موقعیت زنان، در خانه، کار و زندگی عمومی باهم ‌ مشترکا کار کنیم.»

بیشتر در این باره:

سازمان داکتران بدون مرز: تأسیسات مراقبت‌های صحی در افغانستان آسیب پذیر شده‌اندنگرانی سازمان داکتران بدون مرز؛ بیماری سرخکان در افغانستان افزایش یافته استروز جهانی قابله ها؛ در افغانستان قابله ها در چی وضعیتی قرار دارند؟طالبان از افزایش خدمات صحی و کار زنان در این بخش سخن می زنند اما مردم چی میگویند؟

در ادامهٔ به نقل از او آمده که «ما با ایجاد یک محیط حمایتی که اهمیت شیردهی مادر را می‌داند، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که زنان می‌توانند در هر زمان و هر مکان حمایت مورد نیاز خود را دریافت کنند.»

نوریه مشکل، داکتر بخش نسایی ولادی در مورد ارزش شیر مادر به رادیو آزادی گفت:

«شیر مادر برای کودک از بدر تولد الی شش ماهگی یک غذای کامل است، که در آن همه مواد هم مورد نیاز برای رشد کودک وجود دارد، به ویژه اولین قطرهٔ شیر مادر برای کودک بسیار مهم است، به خاطر که مقاومت شان را در برابر بیماری‌ها مختلف افزایش می‌دهد.»

داکتران تأکید می‌کنند که شیر مادر یک غذای کامل برای کودکان تا شش ماهگی است.

او می‌گوید، برعلاوهٔ غذای مناسب، آرامش روحی و روانی مادر نیز برای تغذیهٔ مناسب کودکان بسیار مهم است.

هفتهٔ جهانی تغذیه با شیر مادر هر سال از اول الی هفتم ماه اگست، به حمایت سازمان جهانی صحت (دبیلو اچ او)، صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف)، وزارت‌های صحت و بسیاری از همکاران جامعهٔ مدنی برگزار می‌شود.

شعار این هفتهٔ جهانی برای سال ۲۰۲۴ «حمایت از شیر دهی برای همه» است.