امریکا و فیلیپین برای اسکان مؤقت افغان‌های متقاضی ویزای امریکا در فیلیپین توافق کردند

امریکا و فیلیپین به توافقی برای اسکان مؤقت افغان‌های متقاضی ویزه در فیلیپین دست یافتند.

ایالات متحده امریکا و فیلیپین در مورد اقامت مؤقت شماری از افغان‌ها در فیلیپین جهت تکمیل شدن روند پرونده‌های مهاجرتی و اسکان مجدد به امریکا، به توافق رسیدند.

وزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ای روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس این توافق، به «تعداد محدودی» از متحدان افغان‌ که پرونده «اس‌آی‌وی» یا ویزهٔ ویژه مهاجرت به امریکا را دارند، در فیلیپین اقامت محدود داده می‌شود تا درخواست‌های‌شان برای انتقال به امریکا بررسی شود.

در اعلامیه آمده که ایالات متحده برای این افغان‌ها خدمات لازم از جمله غذا، مسکن، امنیت، خدمات طبی و حمل و نقل را فراهم می‌کند.

جمهوری فیلیپین در جنوب شرق آسیا موقعیت دارد و انگلیسی و فیلیپینی زبان‌های رسمی این کشور اند.

بیشتر در این باره: نگرانی پناهجویان افغان در آلبانیا از عدم رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی

شماری از افغان‌های ساکن در افغانستان که کیس «اس‌آی‌وی» دارند، با ابراز خوش‌بینی نسبت به این توافق، آن را در تسریع بررسی پرونده‌های مهاجرتی‌شان مهم می‌خوانند.

یکی از این متقاضیان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "کسانی‌که در افغانستان گیر مانده‌اند، سه سال می‌گذرد، اما کار پرونده آن‌ها پیش نرفته و آنان از افغانستان بیرون نشده‌اند و هنوز هم زندگی‌شان در خطر است. ما خوش‌بین هستیم که این کمپ که در فیلیپین ایجاد شده یا می‌شود، این پروسه را سرعت ببخشد که این افغان‌هایی که در این‌جا بند مانده‌اند و کیس‌های «اس‌آی‌وی» دارند، از افغانستان بخیر خارج شوند."

در عین حال، وزارت خارجه فیلیپین با نشر اعلامیه‌ای روز سه‌شنبه اعلام کرد که این توافق در حال حاضر مراحل نهایی داخلی لازم برای اجرایی شدن را طی می‌کند.

در این اعلامیه‌ها مشخص نشده که چه تعداد از افغان‌هایی که کیس «اس‌آی‌وی» دارند به فیلیپین انتقال داده می‌شوند.

شماری از افغان‌های متقاضی ویزای امریکا، قبلا به کشور آلبانی انتقال داده شدند، هر چند شمار زیادی از آنان به امریکا رسیدند اما هنوز شماری از خانواده‌های افغان در آن کشور به سر می برند.

همچنین گفته نشده که این متقاضیان از داخل افغانستان انتخاب می‌شوند و یا شامل افغان‌هایی که منتظر روند بررسی پرونده‌های «اس‌آی‌وی» خود در برخی کشورهای همسایه افغانستان هستند، نیز می‌شوند.

اما تعدادی از افغان‌هایی که کیس «اس‌آی‌وی» امریکا را دارند و در انتظار بررسی پرونده‌های مهاجرتی‌شان در پاکستان به سر می‌برند، از عدم رسیدگی به موقع به پرونده‌های مهاجرتی‌شان و خطر اخراج از آن کشور نگران‌اند.

یکی از آنان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"ما امیدوار هستیم که دولت امریکا به قول و تعهد خود مبنی بر تخلیه ما از پاکستان عمل کند و ما را هرچه زودتر از این بی‌سرنوشتی و انتظار طولانی که با هزاران مشکلات آن را سپری می‌کنیم، خلاص کند، چون ما در پاکستان با مشکلات زیاد روبه‌رو هستیم."

پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت مجدد طالبان، شمار زیادی از افغان‌ها قصد خارج شدن از افغانستان را کردند .

دولت امریکا همزمان با اعلام خروج کامل نیروهای آن کشور از افغانستان در پانزدهم ماه اگست سال ۲۰۲۱، در دو هفتهٔ نخست حاکمیت طالبان، با پروازهای ویژه تخلیه نزدیک به ۱۲۴ هزار تن را از افغانستان بیرون کرد و گفت که روند تخلیه کسانی‌که با دولت امریکا در افغانستان همکار بوده‌اند، ادامه خواهد داشت و در سفارتخانه‌ها و قونسلگری‌های کشورهای سوم به این روند سرعت بخشیده است.

بیشتر در این باره:

مقام‌های آلمان: سفر پناهندگان افغان به افغانستان ممکن است منجر به لغو پناهندگی آن‌ها شودعمیق تر شدن بحران بشری در افغانستان؛ میلیون‌ها افغان با فقر و مشکلات روز افزون رو به رو انددیدبان حقوق بشر: سالگرد حاکمیت طالبان، یادآور بحران حقوق بشری در افغانستان است مهاجرین افغان در پاکستان چی نکاتی را رعایت کنند تا ویزه و اقامت خود را حذف کنند و بازداشت نشوند؟نگرانی پناهجویان افغان در آلبانیا از عدم رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتیامانوئل مکرون: دختران افغان باید به آینده امیدوار باشند و به تلاش‌های خود ادامه دهند

با آن‌که حکومت طالبان پس از استقرار مجدد عفو عمومی اعلام کرد، اما در سه سال گذشته برخی نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد با گزارش از نقض‌های حقوق بشری از سوی طالبان گفته‌اند که کارمندان و نظامیان پیشین و افغان‌هایی که با ایالات متحده امریکا در افغانستان همکاری کرده‌اند، در معرض انتقام‌جویی طالبان قرار داشته‌اند.