لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

مقام‌های آلمان: سفر پناهندگان افغان به افغانستان ممکن است منجر به لغو پناهندگی آن‌ها شود


برخی اعضای پارلمان آلمان از عدم اقدام دولت در مقابل سفر پناهندگان افغان به افغانستان انتقاد کرده‌اند.
برخی اعضای پارلمان آلمان از عدم اقدام دولت در مقابل سفر پناهندگان افغان به افغانستان انتقاد کرده‌اند.

مقام‌های آلمان می‌گویند، پروندۀ پناهندگی افغانهایی که برای رخصتی به افغانستان رفته‌اند، با خطر لغو شدن روبه‌رو خواهد شد.

برخی اعضای پارلمان آلمان گفته‌اند، پناهندگان افغان به آسانی به افغانستان سفر می‌کنند، درحالی که بیشترشان در پرونده‌های پناهندگی خود گفته‌اند که در افغانستان با خطر و تهدید روبه‌رو هستند.

در کشورهای اروپایی معمولاً ماه‌های جولای و آگست رخصتی تابستانی به شمار می‌روند و مردم در این ماه‌ها با خانواده و یا هم به تنهایی به دیگر کشورها سفر می‌کنند.

اما این شرایط برای پناهندگان افغان و پناهندگان دیگر کشورها که بخاطر تهدیدات در کشور خود به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند، تا اندازه‌ای فرق می‌کند.

بر اساس مقررات ادارۀ مهاجرین و پناهندگان فدرال آلمان، پناهندگان در این کشور تنها در شرایط خاص اجازۀ سفر به کشور اصلی خود را دارند و سفرهای خودسر سبب لغو پناهندگی آنان شده می‌تواند.

برخی اعضای پارلمان آلمان و کمیشنری این کشور در امور پناهندگان گفته‌اند، اخیراً شمار زیادی از افغان‌هایی که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان به دلیل تهدیدات به آلمان پناه آورده‌اند، به آسانی به افغانستان سفر می‌کنند.

تورستین فرای، معاون گروه پارلمانی ائتلاف حزب دموکرات کرسشن و محافظه‌کار، در گفت‌وگو با تلویزیون RTL آلمان گفته است، جای تعجب است که دولت در پیوند به این موضوع هیچ اقدام نمی‌کند.

"ما اخیراً از دولت فدرال پرسیدیم که مجوز اقامت چند نفر را در پیوند به سفرشان به کشورهای اصلی‌شان لغو کرده است. پاسخ این بود: ما نمی‌دانیم زیرا این ارقام را حفظ نمی‌کنیم."

یواخیم اشتامپ، نمایندۀ ویژۀ حکومت آلمان در امور پناهندگان گفت که کشورش به روی جهان باز است، اما به گفته او، "احمق هم نیست."

وی افزود، مقام‌های آلمان باید اطمینان حاصل کنند، افرادی که درخواست پناهندگی داده‌اند و برای مرخصی به کشورهای اصلی خود رفته‌اند، وضعیت پناهندگی‌شان فوراً لغو شود و جواز اقامت‌شان پس گرفته شود.

اسحاق اتمر، کارشناس افغان مقیم آلمان و استاد پوهنتون برلین در پاسخ به پرسش رادیو آزادی در بارۀ جدیت موضع مقامات آلمان گفت:

"حکومت آلمان به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کند و می‌بیند که کسانی که کیس پناهندگی سیاسی و یا پاسپورت آبی دارند، اگر این اشخاص مشخص شود که این افراد با داشتن پاسپورت‌های آبی به افغانستان سفر کرده باشند، حکومت آلمان تصمیم گرفته که پناهندگی آنها را لغو کند."

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، هزاران افغان به کشورهای مختلف از جمله آلمان پناهنده شدند.
پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، هزاران افغان به کشورهای مختلف از جمله آلمان پناهنده شدند.

آلمان از سال‌ها به این سو روند اخراج پناهجویان افغان را متوقف کرده است، زیرا تحولات زیادی در این کشور سبب شد که فشارها بر روند اخراج پناهجویان افزایش یابد و مقامات از اجرای آن دست بکشند.

اما ظاهراً دست داشتن برخی پناهجویان افغان در چندین حمله و رویداد در چند ماه گذشته، به مدارای مقام‌های آلمان در قبال پناهجویان افغان پایان داده است.

نمونه‌های زیادی از حملات و حوادث مربوط به افغان‌ها وجود دارد، اما کشته شدن یک پولیس آلمان در اوایل ماه جون واکنش‌های زیادی را در پی داشت. این پولیس توسط یک پناهجوی افغان به شدت مجروح شد و در بیمارستان جان باخت.

پس از سوریه، افغان‌ها دومین گروه بزرگ پناهجویان آسیایی در آلمان را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش ادارۀ احصایۀ فدرال آلمان که در پایان سال ۲۰۲۳ منتشر شد، تعداد افغان‌های ساکن در این کشور به نزدیک به ۴۲۰ هزار نفر می‌رسد. از این میان، ۳۸ هزار نفر در آلمان متولد شده‌اند و حدود ۳۸۰ هزار تن‌شان از افغانستان مهاجرت کرده‌اند.

از آن زمان تا به حال ممکن است این آمار افزایش یافته باشد، زیرا افغان‌های زیادی همچنان در تلاش هستند که از طریق ایران و ترکیه خود را به آلمان و یا سایر کشورهای اروپایی برسانند

XS
SM
MD
LG