امیرخان متقی: از کشور های جهان میخواهیم با ما تعامل داشته باشند؛ فعالان زن: باید فشار ها بر طالبان افزایش یابد

امیرخان متقی هنگام سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری اسلامی.

هرچند سازمان همکاری اسلامی از طالبان خواسته تا روی فیصله اش درمورد منع آموزش و کار زنان تجدید نظرکند ، اما امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان درسخنرانی اش در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی بدون تماس گرفتن به این مساله از جهانیان خواست تا با حکومت طالبان تعامل مثبت داشته باشند.

دراین سخنرانی امیرخان متقی روز جمعه "۳۰اگست" سخنان او همه روی مسایل مربوط به طالبان متمرکز بوده و در آن سایر موضوعات به ویژه حقوق زنان جا داده نشده بود.

او با اشاره به تعزیرات وضع شده بر مقام های طالبان گفت که این منطقی نیست که کشور میزبان بخاطر دعوت وزیرخارجه یک کشورمجبور به اجازه گرفتن از سازمان ملل متحد شود.

نمایندگان کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی

این درحالیست که طارق علی بخیت معاون سرمنشی سازمان همکاری اسلامی و نماینده خاص این سازمان برای افغانستان درحاشیه پنجاه مین نشست وزیران سازمان همکاری اسلامی در کامیرون در دیدار با امیرخان متقی خواهان بازنگری فیصله حکومت طالبان در پیوند به منع آموزش و کار زنان افغان شد.

این نشست دوروزه در یائونده پایتخت کامیرون به تاریخ ۲۹اگست آغاز شده بود.

شماری از فعالان زن از جامعه جهانی میخواهند که با حکومت طالبان تعامل نکند و برعکس بجای برطرف کردن تعزیرات ، فشارها را بالای آنان بیشتر سازد.

هوگی امېل یکی از فعالان حقوق زن دراین مورد به رادیوآزادی گفت :

"عجب خواستی دارند، به این فکر نمیکنند که جهان از ما چه میخواهد ، من آنرا انجام نمیدهم و خلاف خواست آنها امورات خود را به پیش میبرم درحالی که آنها میگوند که نکنید، ما باز هم به آن شدت میدهیم ، زمانی که مساله زنان شود باز آنها از دنیا میخواهند که ما را به رسمیت بشناسید یا پول های ما را آزاد کنید، من نمیدانم که آنها با کدام چشم وجرئت از جهان این خواست را مطرح میکنند"

پشتنه درانی یک فعال دیگرحقوق زن میگوید:

"زمانی که طالبان از جهان و یا کدام کشوراسلامی این گونه تقاضا را مطرح میکند این پرسش باید از خود شان شود که شما زن ها را بگذارید که شما برای افغان ها چه کرده اید؟این گونه سوال باید مطرح شود ، به هرصورت این تعزیرات زمانی برطرف شده میتواند که طالبان حقوق افغان ها را قبول کنند"

تعدادی از زنان معترض افغانستان

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان درنشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی برعلاوه بر طرف کردن تعزیرات بر مقام های طالبان خواست آزاد شدن پول های منجمد شده افغانستان را نیز مطرح کرد .

اما به تازه گی استیفن دوجاریک سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد روز جمعه "۳۰ اگست"دریک نشست خبری در پاسخ به پرسش آزاد سازی پول های منجمد شده بدون دادن جزییات بیشتر گفت که پول افغان ها باید به نفع افغان ها استفاده شود.

حکومت طالبان با آن‌که ادعا می‌کند که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است، اما در سه سال گذشته از اگست ۲۰۲۱ تا کنون رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب و تحصیل آنان در پوهنتون را منع قرار داده و همچنان کار زنان در بسیاری اداره‌های دولتی، تمامی اداره‌های غیر دولتی و فعالیت آنان در آرایشگاه‌ها را ممنوع قرار داده‌است

این بارنخست نیست که طالبان ازجهان خواهان تعامل مثبت با حکومت شان می‌شود ، اما فعالان حقوق بشر درصحبت با رادیوآزادی گفتند که جهان به اساس یک مسئولیت اخلاقی نمیتواند در ادامه وضعیت فعلی درافغانستان با طالبان تعامل مثبت کند و نیاز است که برای تغییر وضعیت فشارهای خود را بر آنان بیشتر سازد.