نشست شورای امنیت برای بررسی وضعیت بشری افغانستان و حقوق زنان برگزار می‌شود

شورای امنیت سازمان ملل متحد وضعیت زنان و دختران افغان را بار دیگر بررسی خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر وضعیت زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان را مورد بحث قرار می‌دهد، آنچه برخی از زنان و فعالان حقوق بشر افغانستان آن را برای تغییر وضعیت، مهم می‌دانند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ای که در صفحۀ ایکس (تویتر سابق) خود منتشر کرده گفته که روزا اوتنبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در امور افغانستان و رئیس یوناما، روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت افغانستان معلومات خواهد داد.

در اعلامیهٔ یوناما آمده که این نشست ساعت ۶:۳۰ شام به وقت کابل آغاز خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش از این در گزارشی گفته بود که سیما باهوس، رئیس اجرایی بخش زنان این سازمان و یک نمایندۀ جامعهٔ مدنی افغانستان که در مورد هویت او جزئیاتی داده نشده، در مورد وضعیت زنان و دختران افغان معلومات ارائه خواهند کرد.

رهبری این نشست را تانجافاجون، رئیس دوره‌ای شورای امنیت و وزیر امور خارجۀ سلوانیا، به عهده خواهد داشت.

بیشتر در این باره: رینا امیری: جهان نباید روابط خود با طالبان را بدون قید و شرط عادی‌سازی کند

شورای امنیت گفته که مقام‌های یادشده باید معلوماتی در مورد نیازمندی‌های افغان‌ها به علت تغیرات اقلیمی در سه ماه گذشته در افغانستان، حقوق زنان و دختران، چگونگی مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، وضعیت امنیتی و پیگیری اقدامات عملی و گفت‌وگو‌های سومین نشست سازمان ملل متحد در دوحه با طالبان را، شریک کنند.

براساس گزارش شورای امنیت، در پایان این نشست مشوره‌های لازم نیز در مورد افغانستان صورت خواهد گرفت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما او پیش از این از هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواسته بود تا در گزارش‌های خود واقعیت‌ها را ارائه کند.

در این حال، برخی از زنان و فعالان حقوق زنان افغان، نشست پیش‌روی شورای امنیت را برای تغییر وضعیت افغانستان، به‌ویژه برای حقوق زنان، مهم می‌دانند و می‌گویند که سازمان ملل متحد باید به تلاش‌ها برای تأمین حقوق آنان ادامه دهد.

شماری از زنان افغان: ملل متحد باید به تلاش‌ها برای تأمین حقوق‌مان ادامه دهد.

لیمه امیری، باشندهٔ شهر کابل و یک باشندهٔ ولایت ننگرهار که نخواست به علت حساسیت موضوع نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند:

«انتظار ما از این نشست این است که در گفت‌وگوها، وضعیت واقعی مردم افغانستان که با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، بیان شود تا از این وضعیت جلوگیری شود و راه‌حل‌هایی برای آن پیدا شود.»

«ما امیدواریم که این نشست نتیجهٔ مثبت و مفیدی برای زنان و دختران افغان داشته باشد و زمینۀ کار و تحصیل برای زنان و دختران افغان فراهم شود. این نشست‌ها مهم است؛ زیرا معلومات در مورد وضعیت افغانستان در آن ارائه می‌شود و توجه جهان را جلب می‌کند.»

رقیه ساعی، فعال حقوق زن مقیم در جرمنی، از سازمان ملل متحد می‌خواهد که علاوه بر ادامهٔ این نوع نشست‌ها و ارائهٔ گزارش‌ها، اقدامات عملی نیز انجام دهد.

او به رادیو آزادی گفت:

«در این جلسات باید راه‌حل اساسی برای وضعیت بشری و مشکلات مردم افغانستان پیدا شود. ما از شورای امنیت می‌خواهیم پیش از اینکه جوانان و کودکان ما در کشور ما طالبان شوند و اوضاع بدتر شود، باید راه‌حلی بیابند.»

بیشتر در این باره:

ملاله یوسفزی از مردم جهان خواست تا حکومت‌های خود را برای پاسخگو کردن طالبان تحت فشار قرار دهندپایان نشست زنان افغان در البانیا؛ بخشی از قطعنامه: « جامعه جهانی باید از عادی سازی روابط با طالبان خودداری کند» نگرانی از وضعیت دختران دانش‌آموز در افغانستان؛ یک دیپلومات امریکایی: دادخواهی برای دختران را توقف نمی‌دهیمزنان در بلخ: طالبان اجازۀ ورود به روضهٔ شریف را نمی‌دهند"طالبان جامعۀ جهانی را نا امید کردند"، مصاحبۀ اختصاصی با گزارشگر ویژۀ ملل متحد

نشست شورای امنیت در حالی وضعیت افغانستان را به بحث می‌گیرد که قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان نگرانی‌ها را در مورد وضعیت بشری در این کشور افزایش داده است.

در این قانون که در ۲۱م ماه اگست اعلام شد، در کنار سایر محدودیت‌ها، آمده که تمام بدن زنان به‌شمول صورت‌شان باید پوشیده باشد و صدای آنان نیز عورت خوانده شده است.

در حالی که حکومت طالبان منتقدان قانون امر به معروف را افراد دارای ایمان ضعیف می‌نامند، بسیاری از کشورها از جمله سازمان ملل متحد، سازمان‌های حقوق بشر و فعالان حقوق زنان این قانون را نکوهش کرده و آن را نقض حقوق بشر خوانده‌اند.