لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

زنان در بلخ: طالبان اجازۀ ورود به روضهٔ شریف را نمی‌دهند


رخی از زنان ولایت‌های دیگر نیز مدعی هستند که در تلاش برای ورود به روضهٔ شریف ناکام مانده‌اند.
رخی از زنان ولایت‌های دیگر نیز مدعی هستند که در تلاش برای ورود به روضهٔ شریف ناکام مانده‌اند.

در ادامۀ محدودیت‌های روزافزون حکومت طالبان بر زنان در افغانستان، به‌تازگی برخی از زنان و باشنده‌گان شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ ادعا می‌کنند که طالبان به زنان اجازهٔ ورود به روضهٔ شریف یا همان آرام‌گاه منسوب به حضرت‌ علی در این شهر را نمی‌دهند.

به‌گفتهٔ این زنان، در گذشته حق داشتند روز‌های دوشنبه و چهارشنبه به این مکان مذهبی رفت‌وآمد کنند، اما اکنون این اجازه نیز از آن‌ها گرفته شده‌است.

این زنان همچنان می‌گویند که با وجود داشتن حجاب و پوشیده‌بودن صورت‌شان، باز هم اجازهٔ ورود به این مکان را ندارند.

یکی از زنان و باشندۀ شهر مزار شریف که نمی‌خواهد به علت حساسیت موضوع نام‌اش در این گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی می‌گوید:

"من آن‌جا را دوست دارم، مکان آرامی است. آن‌جا می‌توانیم برویم نماز بخوانیم. چند بار تلاش کردم بروم، بهانه کردند و نگذاشتند داخل بروم. قبلاً که ممانعت کم‌تر بود، با عذر و زاری اجازه می‌دادند، اما بعد از مدتی متوجه شدم کاملاً بسته شده و وقتی از نگهبان پرسیدم، گفت اجازه نیست."

با این حال، برخی از زنان از ولایت‌های دیگر نیز ادعا می‌کنند که هنگام سفر به ولایت بلخ چندین بار تلاش کردند برای انجام عبادت و دعا داخل روضه شوند، اما اجازه داده نشده‌است.

دو تن از زنانی که از ولایت‌های کابل و تخار به‌تازگی به بلخ سفر کرده‌ بودند، در این مورد به رادیو آزادی گفتند: "ما هشت روز پیش مزار شریف رفته بودیم و می‌خواستیم داخل روضهٔ شریف شویم، اما اجازه ندادند. برخی فامیل‌ها به ما گفتند بگویید که مسافر هستید شاید اجازه بدهند، اما وقتی گفتیم مسافر هستیم و از کابل آمده‌ایم، گفتند اجازه نیست و فقط مردان ما را راه دادند. ما بسیار جگرخون شدیم."

"ما رفتیم مزار و به روضهٔ شریف، اما اجازه ورود به ما داده نشد و فردایش به کابل برگشتیم. هرچقدر عذر و زاری کردیم، اجازه ندادند."

پیش از این، زنان زیادی از بلخ و ولایت‌های مختلف افغانستان برای زیارت به روضهٔ شریف یا همان آرام‌گاه منسوب به حضرت‌ علی می‌رفتند. اما حالا پس از حاکمیت دوباره طالبان، دیگر اجازهٔ ورود به این مکان تاریخی و ‌مقدس را ندارند.

قبل از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، زنان زیادی در شهر مزارشریف به آرامگاه منسوب به حضرت علی می‌رفتند. این آرامگاه در مزارشریف به «روضۀ سخی» شهرت دارد.
قبل از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، زنان زیادی در شهر مزارشریف به آرامگاه منسوب به حضرت علی می‌رفتند. این آرامگاه در مزارشریف به «روضۀ سخی» شهرت دارد.

روضهٔ شریف یا زیارت سخی، آرام‌گاه منسوب به حضرت‌ علی در شهر مزار شریف در ولایت بلخ موقعیت دارد.

این مکان مذهبی افزون بر اینکه محل تفریحی و زیارتی است، مسیر رفت‌وآمد مردم نیز بوده و هر سال هزاران زایر به این مکان می‌روند.

پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان، این مکان تاریخی مرکز جشن نوروز و جهنده بالا بود، اما در حال حاضر خبری از این جشن نیست.

خواستیم در مورد علت اجازه ندادن به زنان برای ورود به روضهٔ شریف در شهر مزار شریف از مقام‌های محلی حکومت طالبان بپرسیم، اما شیخ نور محمد حقانی، رئیس امر به معروف، و مولوی ذبیح‌الله نورانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در بلخ، به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

ادعاها مبنی بر بسته‌شدن دروازهٔ روضهٔ شریف به روی زنان در حالی‌ست که محدودیت‌های روزافزون و سخت‌گیرانۀ حکومت طالبان، زندگی زنان افغان را دشوار کرده‌است.

با آن‌که طالبان مدعی‌اند حقوق زنان در چهارچوب اسلام تأمین است، اما برعلاوه حق تحصیل، کار و گشت‌وگذار آزادانهٔ آن‌ها در جامعه، با وضع قوانین جدید حتی صدا و صورت زنان را عورت خوانده‌اند؛ آنچه از سوی جهان نقض گسترده حقوق زنان خوانده شده‌است.

XS
SM
MD
LG