بررسی وضعیت اقتصادی افغانستان بخشی از گزارش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بود

پس از تسلط طالبان به قدرت، میزان فقر در میان خانواده های افغان افزایش کم سابقه یافته است.

روزا اوتنبایوا رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ضمن ارائه گزارش سه ماهه خود به شورای امنیت از وضعیت اقتصادی افغان ها ابراز نگرانی کرد.

او گفت که در سال جاری، حدود ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند که سازمان ملل متحد برای رفع این نیازمندی سه میلیارد دالر تقاضا کرده بود.

اما کمک کنندگان تا حال که به سه ماه اخیر سال اندک باقی ماند، تقریبا ۹۰۰ میلیون دالر فراهم کرده اند.

خانم اوتنبایوا سپس گفت که زمستان در راه است و با بازگشت صدها هزار پناهجو از کشور های همسایه به افغانستان، مشکلات اقتصادی بیشتر خواهد شد، به ویژه که بر کار زنان محدودیت هایی وضع شده است. او گفت:

«بحران بشری به زودی به یک بحران گسترده مبدل خواهد شد، نسل جوان در افغانستان در حال سقوط است، اقتصاد قادر به جذب آنها نیست. کمک کنندگان بین المللی عمدتاً به دلیل محدودیتهای وضع شده که بر نیمه از نفوس کشور اعمال شده ، علاقه ای به کمکهای توسعه یی ندارند.»

روزا اوتنبایوا رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)

خانم اوتونبایوا در ادامه گزارش خود در مورد قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت که این قانون بر زنان تأثیر منفی گذاشته است.

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ۲۱ ماه آگست در چهار فصل و ۳۵ ماده تصویب و در جریده رسمی به نشر رسید.

نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان: قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان بر زنان تاثیر منفی گذاشته است

ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، اجرای دقیق این قانون را توصیه کرده است، که عمدتاً بر نحوه حضور زنان در جامعه متمرکز است، اما خانم اوتنبایوا گفت که یوناما بر تطبیق این قانون طالبان، نظارت می کند.

در نشست شورای امنیت، سیما باهوس رئیس اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد، روی برابری جنسیتی در توزیع کمک ها در افغانستان، تاکید کرد. او گفت:

«تعهد کنید که حداقل ۳۰ در صد از تمام کمکها به افغانستان به این هدفی داده شود که در آن برابری جنسیتی و حق زن در نظر گفته شود،بقیه باید برای برابری جنسیتی رشوه داده نشود.»

تعدادی از زنان معترض افغانستان

گزارش ها حاکی از آن اند که مردان در افغانستان به خاطر کمک بدست می آورند که به زنان سهم بدهند.

خانم باهوس بر کمک های دراز مدت به زنان افغان تاکید کرد و گفت که میکانیزم کمک های کنونی باید تغییر کند:

«ما اکنون میتوانیم تصمیم بگیریم که به سازمانهای زنان کمک کنیم، به تلاش های تجارتی شان، به رهبری شان، به کار و بار شان کمک کنیم و منابع خود را دو برابر سازیم.»

در گزارش یوناما به شورای امنیت ملل متحد، از جامعه بین المللی خواسته شده که به کمک خود به زنان، کودکان و سالمندان افغان ادامه دهد، در جذب مجدد پناهجویان برگشته به افغانستان همکاری کند و از طالبان نیز خواسته شده است که از دخالت در امور کمک رسانی به مردم نیازمند در افغانستان دست بردارند.