ملل متحد: مانع شدن طالبان از دسترسی به اطلاعات، ارزیابی وضعیت مواد مخدر را دشوار ساخته است

دریکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان دهقانان در حال برداشت حاصلات از بته های نشئه آور اند.

سه سال است که حکومت طالبان مانع حضور سروی کننده گان سازمان ملل متحد برای تثبیت مزارع کوکنار در افغانستان شده و این سازمان گزارش سالانه اش از کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان را با استناد به عکس های ماهواره یی تهیه و نشر میکند.

سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش در رابطه به میزان قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای منطقه و جهان نوشته که طالبان مانع دسترسی این سازمان به معلومات در رابطه به وضعیت قاچاق مواد مخدر در افغانستان میشوند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان دو هفته پیش هنگام ارایه گزارش سالانه این وزارت گفت، حکومت طالبان در بخش مبارزه با مواد مخدر نزد جامعه جهانی هیچ مسوولیتی ندارد و تنها در برابر افغانها پاسخگو است.

از سوی دیگر، ستره محکمه طالبان میگوید که در یک سال گذشته بیش از هشت هزار قضیه مرتبط با مواد مخدر به محاکم آنان مواصلت کرده است.

محاکم طالبان گفته اند که صد ها دوسیه مرتبط به کار مواد مخدر را دریافت کرده و آن را بررسی می کنند.

عتیق الله درویش، رییس دیوان عالی ستره محکمه حکومت طالبان میگوید، محکمه خاص مبارزه با مواد مخدر در کابل همچنان فعال است:

" در کابل محکمه ابتداییه مبارزه با مواد مخدر فعال است که دو دیوان دارد و در سایر ولایتها و ولسوالی ها قضایایی مواد مخدر را محاکممحلی بررسی میکنند. قضایای مربوط مواد مخدر هشت هزار و (۴۸۵) قضیه است که از میان آن به هشت هزار و پنج قضیه رسیده گی شده و (۴۸۰) قضیه تحت بررسی است. "

اما ستره محکمه طالبان در رابطه به نوع جزایی که از سوی این محاکم به متهمان صادر شده، جزیات نمیدهد و روشن نیست که آیا در میان این هشت هزار متهم، قاچاقبران بزرگ نیز شامل اند، یا خیر.

با وجود تاکید حکومت طالبان بر موفقیت در مبارزه با مواد مخدر، این ارزیابی تازه سازمان ملل متحد نشان میدهد که با وجود کاهش کشت کوکنار در افغانستان، قاچاق تریاک از این کشور به کشورهای آسیایی مرکزی و قاچاق هیرویین و شیشه به جنوب آسیا، غرب آسیا و اروپا همچنان ادامه دارد.

این در حال است که نماینده گان دایمی فرانسه، ایران، پاکستان و روسیه نیز در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند که قاچاق مواد مخدر، به ویژه شیشه تولید شده از افغانستان به این کشورها بیشتر شده است.