لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

معتادان تداوی شده در تخار از مشکلات اقتصادی و فشار های که به اعتیاد مجدد منجر می‌شود، شکایت دارند


تصویر آرشیف: گروهی از افراد معتاد.
تصویر آرشیف: گروهی از افراد معتاد.

محمد طاهر مرد ۳۵ ساله باشنده ولایت تخار به دلیل سالها استفاده از مواد مخدر امید به زنده گی را از دست داده و اکنون شب و روزش را به دور از خانواده در جمع معتادان در کنار دریای تالقان سپری میکند.

او که ۹ سال پیش از سوی دوستان نا اهل به مواد مخدر معتاد شد، در این مدت خودش درد اعتیاد و خانواده اش مشکلات جدی اقتصادی را تجربه کرده اند.

طاهر سه سال قبل با کمک خانواده و دوستانش برای درمان به مرکز تداوی معتادان در شهر تالقان معرفی شد و تحت تداوی قرار گرفت، اما به گفته خودش، پس از ترک اعتیاد، به علت نبود کار، دوباره به مواد مخدر رو آرود:

" دلیل اصلی اعتیاد بیکاری و بی پولی است، وقتی به خانه میروی و بیکار هستی جنجال است، برای آدم اعصاب نمی ماند، واقعاً اقتصاد خوب نداریم. یک روز بسیار جگر خون بودم، دوستم برایم گفت که بیا چند دود بزن خوب میشوی، بار اول بسیار خوشت میآید."

تعدادی از افراد معتاد که برای مداوا تحت نظارت قرار گرفته اند.
تعدادی از افراد معتاد که برای مداوا تحت نظارت قرار گرفته اند.

خانواده و دوستان محمد طاهر میگویند که تلاشها و حمایت آنان در زمان تداوی و حمایت شان پس از ترک اعتیاد از وی نتیجه خوبی نداشت، زیرا مواد مخدر روان وی را آسیب زده بود.

شفیق الله، دوست طاهر میگوید، وی امیدوار بود که با حمایت از دوستش، با ترک مواد مخدر به زنده گی عادی برگردد، اما چنین نشد:

" پسر بسیار خوب و پر تلاش بود، کارگر بود رفیقم بود، من خیلی دوستش داشتم. نان آور خانواده بود، یک بار بی مهر شد، با رفیق های معتادش یکجاشد و معتاد به مواد مخدر شد. من هر قدر تلاش کردم که از این راه برگردانمش اما نتوانستم."

مسوولین شفاخانه تداوی معتادان در تخار: در جریان پنج ماه گذشته ۱۳۰ معتاد تداوی شده اند.

طاهر تداوی غیر مسلکی و برخورد نادرست کارمندان صحی مرکز تداوی معتادان در شهر تالقان را یکی از دلایل تداوی ناقص و درگیر ماندن ذهن وی با مواد مخدر میداند، اما مسوولان این مرکز این ادعاها را رد میکنند.

بسیاری از مراکز تداوی معتادان در مرکز و ولایات افغانستان با کمبود بودیجه و نبود افراد مسلکی مواجه اند.
بسیاری از مراکز تداوی معتادان در مرکز و ولایات افغانستان با کمبود بودیجه و نبود افراد مسلکی مواجه اند.

سید محمد جلال، رئیس مرکز تداوی معتادان در شهر تالقان میگوید، در این مرکز تمامی مراحل تداوی معتادان با توجه به معیارهای صحی صورت میگیرد.

" کارکرد شفاخانه ما برای مردم معلوم است. بیماران ما از ولایتهای بلخ، کندز، تخار، بدخشان و حتی کابل اند. در جریان پنج ماه ما توانستیم که (۱۳۰) معتاد را درمان کنیم. وقتی که اینها نزد ما مراجعه میکنند خیلی ضعیف هستند، اما پس از تداوی اینها صحت مند میشوند. برای اینها لباس میدهیم و پس از درمان برای شان تصدیق نامه میدهیم که بتوانند در ادارات مختلف مصروف کار شوند."

مسوولان در مرکز تداوی معتادان در شهر تالقانِ ولایت تخار تایید میکنند که شماری از معتادان تداوی شده در این مرکز به دلیل بیکاری بار دیگر به مواد مخدر رو می آورند.

به همین دلیل آنان به معتادان تداوی شده پس از مرخص شدن تصدیقنامه میدهند تا فرصت کار را پیدا کنند و ذهن شان از درگیر شدن با مواد مخدر بدور باشد.

گزارش: نعمتالله احمدی

XS
SM
MD
LG