ارزیابی انستیتوت صلح امریکا؛ جامعه جهانی درایجاد یک استراتیژی روشن در برابر طالبان کوتاه آمده است

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم هستند.

انستیتوت صلح ایالات متحده (USIP) گفته است، که جامعه بین المللی در زمینۀ ایجاد یک استراتیژی روشن برای رفتار با طالبان کوتاه آمده است.

این انستیتوت در یک گزارش که روز پنجشنبه (۱۹ سپتمبر) منتشر کرد، گفته است، با وصف آن که جامعه جهانی به دلیل اقدامات طالبان می خواهد آنان را محدود کند، اما استراتیژی مشخصی برای رسیدن به این هدف ندارد.

در این گزارش به نقل از تحلیلگران انستیتوت صلح ایالات متحده آمده است، که پس از سه سال حکومت طالبان، افغان ها با چالش های حقوق بشری، اقتصادی و بشردوستانه زیادی روبرو هستند که به ویژه زنان و دختران را متاثر می کند.

در ادامه آمده است، از زمان بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، آن ها بیش از ۱۰۰ فرمان برای محدود کردن حقوق دختران و زنان در بخش های آموزش، تحصیل، کار، مراقبت های صحی و آزادی گشت و گذار صادر کرده اند.

تعدادی از زنان معترض افغانستان که خواهان رفع محدودیت ها در برابر زنان و دختراند.

در عین حال، شماری از فعالان حقوق بشر و حقوق زنان خواهان اتخاذ موضع مشخص جامعه جهانی علیه طالبان هستند. رقیه ساعی، یکی از آنان است. او به رادیو آزادی گفت:

"ما از جامعه جهانی، سازمان ملل و کشورهای جهان و منطقه می خواهیم که در برابر طالبان به عنوان گروه ناقض حقوق بشر و حقوق زنان، موضع مشخصی اختیار کند. ما خواهان تحریم مالی و سیاسی رژیم طالبان استیم تا به عنوان یک وسیلۀ فشار استفاده شود تا آن ها به حقوق بشر و حقوق زنان احترام بگذارند."

صدها زن و مرد افغان در ملاء عام لت و کوب شده یا تا به دو سال زندان محکوم شده اند.

در گزارش انستیتوت صلح ایالات متحده با اشاره به قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، گفته شده است که این قانون مرحله جدیدی از تلاش سیستماتیک طالبان برای حذف زنان از تمامی ابعاد جامعه افغانستان را نشان می دهد.

انستیتوت صلح ایالات متحده از سیستم قضایی طالبان انتقاد کرده و گفته است، از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، صدها زن و مرد افغان در ملاء عام لت و کوب شده یا تا به دو سال زندان محکوم شده اند.

نسرین حمیدی، از فعالان حقوق زن با اشاره به این محدودیت ها از جامعۀ جهانی انتظار دارد که اقداماتی را علیه طالبان انجام دهد:

"این واقعاً مایه نگرانی عمیق است که جامعه جهانی تا هنوز استراتیژی واضحی برای تعامل با طالبان ندارد و این غفلت به نقض بیشتر حقوق بشر می انجامد. در حالی که جامعه بین المللی باید اقدام فوری کند، تحریم های اقتصادی بر طالبان وضع شود و در بخش حقوق بشر باید نظارت دقت صورت گیرد."

حکومت طالبان با تصویب قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر روش های سختگیرانه را به ویژه در برابز زنان و دختران تشدید کرده است.

بیش از سه سال از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان می گذرد، اما تا هنوز جامعه جهانی حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و ایجاد حکومت فراگیر از شرط های اصلی جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان است.

کشورها و سازمان های مختلف حکومت طالبان را به نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران متهم کرده است.

اما مقامات حکومت طالبان همواره ادعا می کنند که حقوق تمامی افغان ها در چوکات شریعت اسلامی تامین است، ادعایی که بسیاری از افغان ها و جامعه جهانی ناپذیرفتنی می خوانند.