تاثیر قانون امر به معروف و نهی از منکر؛ ملل متحد: زنان در افغانستان تحت فشار های فزایندهٔ روانی قرار گرفته اند

تصویر آرشیف: زنان- کابل

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) اعلام کرده که قوانین امر به معروف و نهی از منکر طالبان فشارهای روانی بر زنان در افغانستان را افزایش داده است.

این سازمان در گزارش اخیر خود که به مناسبت «روز جهانی سلامت روان » روز پنجشنبه ۱۰ اکتوبر منتشر کرده، بیان کرده‌است که پس از اعلام این قانون، بسیاری از زنان احساس ناامیدی، افسردگی و خشم می‌کنند.

حکومت طالبان به تاریخ ۲۱ اگست سال روان، قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را اعلام کرد که شامل ۴ فصل و ۳۵ ماده است.

در این قانون، پوشاندن تمام بدن زنان "لازمی" و بر اساس این قانون به دلیل "ترس از فتنه" پوشاندن صورت زنان نیز ضروری خوانده شده‌است.

همچنان در این قانون، صدای زنان به عنوان "عورت" تلقی شده و بر اساس آن، زنان حق ندارند آواز بخوانند یا حتی با صدای بلند نعت یا قرآن تلاوت کنند.

حکومت طالبان به تاریخ ۲۱ اگست قانون جدید امر به امر به معروف و نهی از منکر را در جریده رسمی منتشر کرد

برخی از زنان و دختران افغان نیز می‌گویند که قانون جدید طالبان مشکلات روانی زیادی برای آنان ایجاد کرده‌است.

یک خبرنگار زن که بیکار شده است: حتی برخی از زنان به خود کشی رو آورده اند

یک خبرنگار زن که پس از بازگشت طالبان بی‌کار شده و نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی در این مورد می‌گوید:

"این قانون باعث شده که برخی از زنان و دختران ناامید شوند و بر روح و روان آنان تأثیر منفی بگذارد، حتی برخی به خودکشی روی آورده‌اند."

زلفا محمدی، باشنده کابل که پس از ممنوعیت تحصیل توسط طالبان تنها سرگرمی‌اش عکاسی بود، به رادیو آزادی گفت: "این موضوع باعث می‌شود وضعیت روانی ما در افغانستان آسیب بیشتری ببیند و تحت تأثیر شرایط سخت قرار بگیریم. این خود یک مشکل بزرگ است و به زنان افغان آسیب بیشتری می‌زند."

این درحالی‌ست که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) در گزارش تازۀ خود همچنان گفته که بیش از نیمی از افغان‌ها تحت تأثیر اضطراب روانی قرار دارند و در هر پنج نفر، یک نفر با مشکلات جدی روانی مواجه است.

در این گزارش آمده که از آغاز سال جاری، شمار بیماران روانی ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته که دلایل اصلی آن محدودیت‌ها بر زنان و دختران، افزایش خشونت‌های خانواده‌گی و وضعیت اقتصادی نامناسب مردم است.

رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان

همچنان رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان روز جمعه به تاریخ ۱۱ اکتوبر در صفحه اکس (تویتر سابق) خود نوشته که به دلیل سیاست‌های خطرناک و سخت‌گیرانه طالبان، افغان‌ها به ویژه زنان و دختران با بحران جدی سلامت روان مواجه هستند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامۀ و تمدید مأموریت ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه این سازمان برای حقوق بشر افغانستان از او خواسته است تا گزارشی در باره وضعیت حقوق بشر در افغانستان و به‌ویژه در باره قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان برای جلسه آینده این شورا تهیه کند.

پیش از این نیز چندین سازمان بین‌المللی نسبت به افزایش بیماری‌های روانی در میان زنان به دلیل محدودیت‌های حکومت طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.

دفتر ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان (یو ان ومن) در ماه جولای سال جاری اعلام کرده بود که بحران سلامت روان زنان در افغانستان در حال گسترش است.