یافته‌های یک گزارش تازه؛ شمار کودکان در افغانستان بیشتر از بزرگسالان است، اما در فقر زندگی می‌کنند

تعدادی ازکودکان که به دلیل مشکلات اقتصادی به نان آوران خانواده های خود مبدل شده اند.

شمار کودکان نیازمند در افغانستان حدود پنج میلیون نفر بیشتر از بزرگ‌سالان است.

شاخص جهانی فقر چندبعدی (ام‌پی‌آی) در گزارش تازه‌ی با بیان این مطلب می‌افزاید که این کودکان ۵۸،۹ درصد از افراد فقیر در افغانستان را تشکیل می‌دهند.

در این گزارش ۳۷ صفحه‌ای که به طور مشترک توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) و ابتکار آکسفورد برای فقر و توسعه انسانی (او پی اچ آی) تهیه شده، آمده است که در افغانستان ۱۵،۵ میلیون کودک و ۱۰،۸ میلیون بزرگ‌سال در فقر زندگی می‌کنند.

این آمار در باره فقر کودکان در افغانستان در حالی منتشر می‌شود که بسیاری از آن‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌های‌شان یا به خاطر نبود سرپرست خانواده، مجبور به کار می‌شوند.

صدیق‌الله، پسر ۱۰ ساله‌ای از ولایت کندز یکی از این کودکان است که در صنف ششم درس می‌خواند و می‌گوید: "قبلاً دفاتر بود، حالا پدرم کار ندارد، بنابر این در یک فروشگاه برگر کار می‌کند. من هم با او می‌روم و کار می‌کنم. کچالو پوست می‌کنم. نمی‌توانم به مکتب بروم، معلم‌ها می‌گویند چرا غیرحاضری می‌کنی."

تعداد زیادی از کودکان به دور از مکتب و درس، کار های شاقه انجام میدهند.

همزمان، برخی از خانواده‌های نیازمند نیز می‌گویند که مشکلات اقتصادی آن‌ها در حال افزایش است و این موضوع بیشتر بر روی کودکان‌شان تأثیر گذاشته است.

فاطمه، باشنده شهر کابل می‌گوید که پس از محدودیت‌های طالبان بر کار زنان، بی‌کار شده و در وضعیت اقتصادی بسیار بدی قرار دارد.

او بیان می‌افزاید که مجبور است فرزندان‌اش را نیز به کار بفرستد: "حیران هستم که چطور برای فرزند‌انم نان شب و روز را پیدا کنم، زیرا من تنها نان‌آور خانواده هستم. فرزندانم ‌ کوچک هستند، اما باز هم در جاده‌ها کار می‌کنند. از مدرسه مانده‌اند. من هم کار می‌کنم و آن‌ها هم کار می‌کنند، اما باز هم در تأمین نفقه روزانه بسیار مشکل داریم."

زنان و کودکان فقیر در کابل .

یک زن بی‌خانمان دیگر که قبلاً معلم بوده، اما حالا بی‌کار است و نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید: "وضعیت اقتصادی‌ام آنقدر خراب است که نمی‌توانم به فرزندانم رسیده‌گی کنم. آن‌ها خیلی وقت گرسنه می‌مانند. یک روز اگر چیزی پیدا شود، ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر چیزی پیدا نمی‌شود."

یافته‌های شاخص جهانی فقر چندبعدی همچنین نشان می‌دهد که در سطح جهان از ۶،۳ میلیارد نفر، ۱،۱ میلیارد نفر در فقر شدید چندبعدی زنده‌گی می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها یعنی ۵۸۴ میلیون نفر زیر ۱۸ سال هستند.

این درحالی‌ست که کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) به تاریخ ۱۷ اکتوبر گزارش داده که تقریباً ۸۵ درصد افغان‌ها با کمتر از یک دالر در روز زنده‌گی می‌کنند.

بر اساس گزارش این سازمان، در سال جاری میلادی بیش از ۲۳،۷ میلیون افغان که بیش از نیمی از کل جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهد، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.