ایران خواستار افزایش بودجۀ ملل متحد برای پناهندگان افغان در آن کشور شد

بر اساس ادعای مهاجران مقیم ایران، فشار بر مهاجران افغان در ایران روزبه‌روز بیشتر شده و محدودیت‌های جدید وضع شده است.

درحالی که ایران فشارها بر میلیون‌ها مهاجر افغان را با گذشت هر روز بیشتر کرده، به‌تازگی یک مقام بلند‌پایۀ این کشور در امور مهاجران از کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان خواستار بودجۀ بیشتر برای مهاجران شده‌است.

نادر یار احمدی، رئیس بخش اتباع خارجی و امور مهاجرین وزارت داخلهٔ ایران روز شنبه حین گفت‌وگو با فلیپوگراندی، کمیشنر عالی پناهندگان ملل متحد در جینوا هشدار داد که اگر جامعۀ جهانی مسئولیت نگیرد، ایران پالیسی‌اش در برابر مهاجران را تغیر خواهد داد.

به اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا ایران، نادر یار احمدی، در این دیدار گفته افزایش مهاجران، ایران را با چالش روبرو کرده و سبب ایجاد فشار بر زیربنای آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صحی این کشور شده‌است.

ایرنا به نقل از این مقام بلندپایۀ ایرانی در امور مهاجران نوشته، تامین کمتر از یک درصد هزینۀ زنده‌گی مهاجران افغان در ایران از سوی نهادهای بین‌المللی، نشان می‌دهد که ایران دیگر نمی‌تواند از افغان‌های بیشتر میزبانی کند و آن‌ها باید به کشور خود برگردند.

او گفته که رئیس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تعهد کرده که در سال ۱۴۰۴ خورشیدی به گونۀ گسترده از مهاجران حمایت خواهند کرد، اما به گفتۀ او این اداره از چند سال به این طرف کمک با مهاجران در ایران را کاهش داده است.

ایران درحالی خواستار افزایش بودجه از ملل متحد برای مهاجران است که در حال حاضر مهاجران فاقد اسناد افغان با تبعیض و خشونت روزافزون در این کشور روبه‌رو اند.

بیشتر در این باره: صد‌ها افغان در پاکستان و ایران در انتظار رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی خود هستند؛ « جرمنی بدون دلیل درخواستی مرا رد کرد»

یک مهاجر افغان مقیم ایران که نمی‌خواهد نام‌اش به علت حساسیت موضوع در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت: «زندگی برای مهاجران افغان در ایران بسیار دشوار است، مهاجران افغان حق ندارند که از نانوایی‌ها نان بخرند، برای‌شان خانه کرایه داده نمی‌شود، اجازۀ سفر و کار را ندارند، در کل به مهاجران افغان به چشم انسان دیده نمی‌شود، نه تنها حکومت ایران بلکه مردم ایران نیز با مهاجران افغان برخورد درست ندارند.»

این درحالی‌ست که شبکۀ مشارکت ملی زنان افغان خواستار پایان فشار بر مهاجران افغان در ایران است.

این شبکه با راه‌اندازی یک کمپاین گسترده در شبکه‌های اجتماعی ایران را به آزار و اذیت مهاجران افغان متهم کرده است.

ترنم سیدی، رئیس این شبکه به رادیو آزادی گفت: «وضعیت مهاجران افغان در ایران بد است، هرچه زوتر باید تبعیض در برابر مهاجران افغان متوقف شود، و خشونت با آن‌ها به پایان برسد، و به وضعیت مهاجران افغان رسیدگی شود.»

بسیاری افغان‌های مقیم در ایران می‌گویند، کودکان‌شان اجازۀ آموزش در مکاتب دولتی این کشور را ندارند.

به‌تازگی خبرگزاری تسنیم ایران نوشته که در ولایت اردبیل از کار مهاجران به گفتۀ مقام‌های ایرانی غیرقانونی افغان در بخش‌های مختلف جلوگیری شده است.

روزانه صدها مهاجر افغان به‌صورت اجباری از ایران به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

پیش از این در ولایت‌های تهران و البرز به کارگماشتن افغان‌ها مهاجر در کارخانه‌های مواد خوارکی و مراکز صحی ممنوعیت وضع شد و چهارشنبه هفتۀ قبل هم در ولایت کرمانشاه ایران کار مهاجران افغان در بخش کشاورزی ممنوع شد.

پیش از این نیز گفته شده بود که مهاجران افغان باید اجازۀ کار روی جاده‌ها را نداشته باشند.

به اساس گزارش‌ها، نزدیک به ۷۸۰ هزار مهاجر ثبت‌شدۀ افغان در ایران زندگی می‌کنند و بیش از دو نیم میلیون افغان نیز در این کشور فاقد اسناد هستند.

بیشتر در این باره:

فعالان مدنی افغان در ایران کمپاین آنلاین را برای جلوگیری از اخراج مهاجرین، راه اندازی کردند مهاجرین افغان در ایران چی نگرانی‌هایی در پیوند به تنش میان اسرائیل و ایران دارند؟فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید، خواستار جلوگیری از اخراج مهاجران به ویژه خبرنگاران شدمقام‌های آلمان: سفر پناهندگان افغان به افغانستان ممکن است منجر به لغو پناهندگی آن‌ها شود

به اساس گزارش‌های کمیسیون عالی رسیدگی به مشکلات مهاجران حکومت طالبان، همه‌روزه صدها افغان از ایران دوباره به افغانستان بازگردانده می‌شوند که برخی مهاجران افغان در صحبت با رادیو آزادی گفته‌اند که بیشتر بازگشت‌ها اجباری‌اند.