حکومت طالبان ده‌ها هزار گدا را جمعآوری کرده است؛ مردم: هر روز به تعداد گدا ها افزوده می‌شود

برخی از گدا ها برای جلب ترحم عابرین از اطفال استفاده می کنند.

در حالی که حکومت طالبان از جمع‌آوری بیش از ۶۲ هزار گدا در ده ولایت افغانستان از جمله کابل خبر می‌دهد، شماری از شهروندان کابل می‌گویند که نه تنها تعداد گدایان در این شهر کاهش نیافته، بلکه بیشتر نیز شده است.

آنها می‌گویند که به دلیل فقر و بیکاری، تعداد گدایان روز به روز افزایش می‌یابد. محب‌الله، یکی از باشندگان شهر کابل، به رادیو آزادی گفت:

«روز به روز تعداد گدایان بیشتر می‌شود و علت آن نیز بیکاری است. مردم خانواده و فرزند دارند، وقتی کار نباشد، چه کنند؟ ناچارند گدایی کنند.»

یکی دیگر از ساکنان این شهر، محمد افضل، می‌خواهد که به جای جمع‌آوری گدایان، حکومت برای این افراد زمینه کار را فراهم کند:

"خواست من این است که حکومت برای مردم، به‌ویژه گدایان، زمینه کار را فراهم کند. اگر زمینه کار برای گدایان فراهم شود، آنهایی که به دلیل ناچاری به این کار روی آورده‌اند، دیگر نیازی به آمدن به خیابان‌ها و گدایی نخواهند داشت."

یک مرد گدا در شهر هرات

این در حالی ست که یکشنبه ۲۰ اکتوبر، دفتر معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان در خبرنامه‌ی اعلام کرد که در دو سال گذشته در کابل و نهُ ولایت دیگر، شامل ننگرهار، خوست، پکتیا، لغمان، پروان، هرات، فاریاب، سمنگان و نیمروز، ۶۲ هزار و ۱۹۳ گدا جمع‌آوری شده‌اند.

در این خبرنامه‌ کابل به عنوان ولایتی با بیشترین تعداد، یعنی ۵۸ هزار و ۸۴۱ گدا ذکر شده است.

در این خبرنامه‌ آمده است که از این تعداد، بیش از ۲۷ هزار نفر مستحق هستند و بقیه به عنوان گدایان حرفه‌یی، یتیمان و معتادان به مواد مخدر دسته‌بندی شده‌اند، اما مشخص نشده که پس از جمع‌آوری این گدایان چه اقداماتی برای آنها انجام شده است؛ آیا به آنها کمک شده یا خیر؟

پیش از این، بلال کریمی، معاون پیشین سخنگوی حکومت طالبان، گفته بود که گدایان مستحق از طریق یک سیستم به جمعیت هلال احمر افغانستان معرفی می‌شوند و سپس به صورت ماهانه به آنها کمک می‌شود.

اما شماری از گدایان در گفتگو با رادیو آزادی شکایت کرده‌اند که هیچ کمکی به آنها صورت نگرفته.

در همین حال، محمد بشیر دودیال، کارشناس اقتصادی، می‌گوید که حضور این تعداد گدا نشان‌دهنده افزایش گسترده فقر و تنگ‌دستی در افغانستان است.

تصویر آرشیف: گدا درولایت نیمروز

او به رادیو آزادی گفت حکومت باید برای جلوگیری از گدایی برنامه‌های مختلفی را طراحی و اجرا کند تا زمینه کار برای مردم فراهم شود و جلو افزایش فقر و تنگدستی در افغانستان گرفته شود.

"فقر بیشتر از هر زمان دیگری افزایش یافته است، بیکاری وجود دارد، مردم مجبورند یا از طریق راه‌های خطرناک کشور را ترک کنند یا به گدایی روی بیاورند. اگر بگوییم هزاران گدا وجود دارد، مبالغه نیست، زیرا در جاده های کابل هر پنج قدم یک گدا به چشم می‌خورد."

حکومت طالبان در حالی از جمع‌آوری هزاران گدا از ولایات مختلف افغانستان خبر می‌دهند که براساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی، فقر و تنگدستی در این کشور به اوج خود رسیده است.

در آخرین گزارش "شاخص جهانی گرسنگی" که در ۱۳ اکتوبر منتشر شد، آمده است که افغانستان امسال در میان کشورهایی قرار گرفته که گرسنگی به طور جدی در آنها افزایش یافته است.

پیش از این نیز دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده بود که هم‌اکنون حدود ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

گزارش : خالده تحسین