جمیله یک زن موفق در فارم‌داری، بازار پر رونق فروش لبنیات را در تخار ایجاد کرده است

جمیله نوابی پیش از تسلط طالبان به قدرت در یک نهاد خارجی کار میکرد.

در پی تغییرات ناگهانی سیاسی در افغانستان، جمیله نوابی،از ولایت تخار ، مسیر زندگی‌اش را به کلی عوض کرد و به ایجاد یک فارم برای تولید لبنیات پرداخت.

جمیله نوابی، زن ۳۲ ساله‌ از شهر تالقان، قبل از تسلط طالبان به قدرت در یک نهاد خارجی کار می‌کرد و خانواده‌اش را از طریق آن تأمین می‌کرد.

با تغییرات سیاسی اخیر و روی کار آمدن طالبان، جمیله نیز مانند بسیاری از زنان دیگر شغل خود را از دست داد.

این بانوی تحصیل کرده تخاری ُ‌برای اینکه فامیل اش به مشکل اقتصادی روبرو نگردد به کمک شوهرش دست به ایجاد یک فارم گاوداری در گوشه از خانه اش زد . او می‌گوید:

"بعد از به قدرت رسیدن طالبان، اکثر زنان از کار و تحصیل باز ماندند، من هم یکی از آنها بودم. در ابتدا بسیار سخت بود، اما به کمک شوهرم فارم گاوداری را شروع کردم و از طریق فروش شیر و ماست، زندگی شش نفره‌مان را تامین می‌کنم. حالا هم مصروف هستم و هم روزگارم بهتر شده است. خواهش من از طالبان این است که زمینه کار را برای زنان فراهم کنند."

عبدالجمیل، دکانداری که محصولات لبنی تولید شده در فارم جمیله را می‌فروشد، می‌گوید لبنیات این فارم از نظر کیفیت با دیگر محصولات موجود در بازار قابل مقایسه نیست. او معتقد است که تقاضای زیاد مشتریانش برای ماست و شیر تولید شده در فارم جمیله نشان‌دهنده موفقیت این زن در کارش است.

محصولات تولید شده در فارم گاوداری جمیله در بازار های محلی، خریداران فراوان دارد.

"شیر گاوهای این خانم بسیار باکیفیت است. مشتریان من از محصولات او راضی‌اند و همین باعث شده که فروش من نیز بیشتر شود."

مولوی قطب‌الدین دهنوی، رئیس زراعت حکومت طالبان در تخار، میگوید که حکومت طالبان در تلاش است تا با فراهم کردن امکانات برای زنان گاودار، نقش آنها را در توسعه اقتصادی محلی تقویت کند. او همچنین به حمایت مداوم از این زنان برای بهبود شرایط کاری و اشتغال‌زایی بیشتر تاکید داشت.

آقای دهنوی، در این باره بیشتر به رادیو آزادی می‌گوید:

"ما از تمام فارم‌های کوچک و متوسط حمایت می‌کنیم و برای بهبود شرایط کاری آنها تلاش داریم. امسال نیز گاوهای شیری از طریق موسسات برای کمک به این زنان توزیع شده است."

یک دکانداران: مشتریان من محصولات لبنی تولید شده در این فارم را بیشتر می خرند زیرا با کیفیت است.

لینا شیرزاد، فعال حقوق بشر، با نگرانی از وضعیت بد زنان در افغانستان میگوید که که بسیاری از زنان تحصیل‌کرده مانند جمیله نوابی مجبور شده‌اند به شغل‌های کشاورزی و مالداری روی بیاورند، که به گفته او نشان‌دهنده اوج نادیده‌گرفتن توانایی‌های زنان در افغانستان است:

"مصروفیت زنان تحصیل‌کرده در فارم‌های مالداری اوج جهالت است و این کار را شرم‌آور می‌دانم متاسفانه طالبان با به قدرت رسیدن در افغانستان بیشترین ظلم را بالای خانم ها تحمیل کردند از اجازه ندادن به آموزش تا کار نکردن در بیرون از خانه."

با تغییرات سه سال اخیر در افغانستان و بسته شدن بسیاری از نهادهای خارجی، زنان زیادی مجبور شدند به شغل‌های خانگی و زراعت روی بیاورند. زنانی مانند جمیله نوابی، با تلاش و همت خود توانسته‌اند به خانواده‌هایشان کمک کنند و به الگویی برای دیگران تبدیل شوند.

به گفته فعالان حقوق بشر ُ‌ داستان جمیله نوابی نمونه‌ای از اراده و استقامت زنان افغان است که در مواجهه با چالش‌های بزرگ، راه‌هایی برای ادامه زندگی و حمایت از خانواده‌هایشان یافته‌اند. به باور آنان این زنان ثابت کرده‌اند که حتی در دشوارترین شرایط نیز می‌توان آینده‌ای بهتر بسازند.

گزارش: نعمت الله احمدی