لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

ثبت هزاران مورد تازه ابتلا به کولرا در افغانستان، حداقل هفتاد تن در ده ماه گذشته جان داده اند


تصویر آرشیف: یکی از شفاخانه های کابل
تصویر آرشیف: یکی از شفاخانه های کابل

سازمان جهانی صحت "دبلیو، ایچ ،او" می گوید که بیشترین آمار بیماری کولرا درمنطقه مدیترانه شرقی و درافغانستان ثبت شده است.

این سازمان به روزجمعه ۱۸اکتوبر با نشر احصائیه بین المللی ماه سپتمبر سال جاری میلادی گفته که ۱۷،۸۵۶مورد این بیماری درافغانستان ثبت شده است .

این سازمان درگزارش خود گفته که هر چند موارد کولرا در پنج کشور منطقه مدیترانه شرقی "افغانستان ،سودان ، پاکستان ، یمن ، سومالیا ۶درصد کاهش یافته است، اما درسطح مرگ و میر ناشی از این بیماری افزایش قابل ملاحظه بوجود آمده است.

عبدالمصور یک باشنده ولایت پروان که حدود دوهفته قبل یک عضو کوچک خانواده شان به دلیل اسهال شدید که نخستین علایم کولرا خوانده می‌شود، جان باخته است به رادیوآزادی دراین مورد گفت :

"نواسه کاکای من ازروزی که پیدا شد اسهال بود، حدود دوماه درشفاخانه صحت طفل بستر بود، اما خوب نشد و درشفاخانه جان باخت."

تعداد قابل ملاحظهٔ زنان و کودکان نیزدر افغانستان به بیماری کولرا مبتلا شده اند.
تعداد قابل ملاحظهٔ زنان و کودکان نیزدر افغانستان به بیماری کولرا مبتلا شده اند.

به گفته او برخی افراد درهمسایگی شان هم به این بیماری مصاب شده اند، که آنان دراین باره نگران هستند.

به اساس گزارش سازمان جهانی صحت، در ماه سپتمبر گذشته هفت مورد مرگ و میر ناشی از بیماری "کولرا" درافغانستان نزد این سازمان ثبت شده است.

سازمان جهانی صحت همچنان دریک گزارش به تاریخ ۱۴ماه اکتوبر گفته است که در ده ماه گذشته به دلیل" اسهالات شدید" بیماری کولرا ۷۰ تن جان باخته اند.

اما کولرا چگونه یک بیماری است ؟

فریدالله عمری متخصص بیماری های انتانی درمورد بیماری کولرا به رادیوآزادی گفت :

"کولرا که اصطلاح عام برایش وبا هم میگویند، یک بیماری ساری ، شدید وانتانی است که به دلیل این بیماری درچند ساعت نخست انسان به اسهال شدید روبرو شده ومایعات بدن اش کاهش میابد ، اگر پیشرفته شود سبب مرگ هم شده میتواند ،باید بگویم که بزرگان ، زنان و کودکان همه به این بیماری مصاب می‌شوند"

در حالی که برخی بیماری ها از جمله کولرا در افغانستان شیوع دارد، شفاخانه ها و کلینک ها امکانات کافی برای مداوای بیماران در اختیار ندارند.
در حالی که برخی بیماری ها از جمله کولرا در افغانستان شیوع دارد، شفاخانه ها و کلینک ها امکانات کافی برای مداوای بیماران در اختیار ندارند.

به گفته آقای عمری استفاده از آب های ناپاک، شستن دست ها به گونه نادرست، شستن نادرست میوه و ترکاری ، عدم رعایت حفظ الصحه شخصی، استفاده از مواد تاریخ تیرشده و نگهداشت غیرمعیاری خوراکه ها ازعوامل بروز این بیمار است که باید به آن توجه شود.

به اساس گزارش اخیر سازمان جهانی صحت در مورد کولرا ، در جامعه که آفت های طبیعی ، فقر، درگیری، تغییرات ناگهانی اقلیم و بیجاه شدگان که به سهولت های لازم صحی دسترسی ندارند، از کولرا متاثر می‌شوند.

قابل ذکر است که برعلاوه با بلند رفتن سطح فقردر افغانستان ، تغیرات ناگهانی اقلیم درچند ماه اخیر تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را به مردم دراین کشور وارد کرد که درعین حال نگرانی ها از گسترش و افزایش بیماری های انتانی هم مطرح گردید.

مرتبط

XS
SM
MD
LG