سازمان جهانی صحت: در سال جاری میلادی ۷۳ تن در افغانستان در پی ابتلا به اسهال شدید جان باخته‌اند

بیشترین میزان بروز تجمعی اسهال‌آبکی حاد در پکتیا و پس از آن نیمروز، لوگر و کابل گزارش شده است.

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید که از آغاز سال روان میلادی ۷۳ تن در افغانستان از اثر اسهال شدید آبکی همراه با کم‌آبی بدن جان باخته اند.

این سازمان دریک گزارش خود به روز پنج‌شنبه گفته است که از این میان ۳. ۵۵ درصد بیماران را کودکان زیر پنج‌سال و ۴۹.۵ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

خاطره یکی از باشنده‌های شهر کابل است که می‌گوید، پسر دوساله اش مدت ده‌روز به اسهال شدید مبتلا شده و بعدا جان باخت.

او روز پنج‌شنبه به رادیوآزادی گفت که این بیماری تمام آب بدن کودک اش را خشک کرده مقاومت بدن اش را پائین آورده بود.

"پنج‌روز اول خوب بود ما برایش سیروم تطبیق میکردیم، بعد از این که از شفاخانه مرخص شد چند‌روز تب شدید داشت و اسهال بود آب بدن‌اش خشک شده و جان باخت"

مصطفی باشنده ولسوالی بگرامی کابل می‌گوید، چند روز قبل برادر نوجوان‌اش به این بیماری مبتلا شده بود.

بیشتر در این باره: تعداد واقعات مثبت بیماری پولیو در پاکستان به ۴۰ مورد رسید

"برادرم چند روز میشه اسهال است مقاومت بدن‌اش بسیار ضعیف شده است و آب بدن‌اش کم شده، اقتصاد ما هم خوب نیست مگر تداوی کردیم که تا صحت یاب شود."

این درحالیست که سازمان جهانی صحت در گزارش تازه خود که به روز پنج‌شنبه ۳ عقرب منتشر کرده گفته است که از آغاز سال ۲۰۲۴ در افغانستان ۱۵۲.۵۷۶ تن به اسهال آبکی AWD درافغانستان مبتلا شده اند.

سازمان جهانی صحت در این گزارش گفته است که از آغاز سال ۲۰۲۴ در مجموع ۱۵۲.۵۷۶ مورد بی‌آبی بدن و ۷۳ مورد مرگ ناشی از آن از ۳۴۸ ولسوالی افغانستان گزارش شده است.

دراین گزارش گفته شده است که از مجموع افراد مبتلا به این بیماری ۸۴۴۱۹ تن یعنی" ۵۵.۳" درصد کودکان زیر پنج‌سال و ۷۵۵۹۳ تن آنها یعنی"۴۹.۵" درصد زنان بوده اند.

در مجموع ۵۵.۳ در صد کودکان در این بیماری مبتلا هستند

سازمان جهانی صحت در گزارش اعلام کرد که تنها در هفته ۴۲ ام سال ۲۰۲۴ به تعداد ۲۹۵۴ مورد کم‌آبی بدن همراه با یک مورد مرگ و میر از ۱۸۰ ولسوالی را ثبت کرده است که نشان دهنده کاهش موارد این بیماری نسبت به هفته قبل آن است.

در گزارش همچنان گفته شده است که جدیدا مرگ یک دختر زیر پنج‌سال در ولایت بغلان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، بیشترین میزان بروز تجمعی اسهال‌آبکی حاد همراه با کم آبی بدن در هر ۱۰۰۰۰ جمعیت در پکتیا و پس از آن نیمروز، لوگر و کابل گزارش شده است.

داکتران میگویند که بیماری اسهال‌آبکی آب بدن انسان را کاهش داده و در برخی موارد حتی سبب مرگ انسان میگردد.

داکتر عمران الکوزی متخصص بخش اطفال در مورد این بیماری و راه های جلوگیری آن به رادیوآزادی گفت:

"زمانی که یک طفل بیشتر از چهار بار مواد غایطه خود را پاس میکند، درصورتی که به صورت آبگین باشد، اسهال گفته می‌شود، راه‌های جلوگیری آن مراعات کردن حفظ‌الصحه شخصی و فردی و محیط در نظر گرفته شود، در ظروف که غذا داده می‌شود و آب که به بیمار داده می‌شود باید پاک باشد و یک راه دیگر هم واکسین است."

بیشتر در این باره:

سازمان جهانی صحت: در ده ماه گذشته، ۷۰ نفر به دلیل بیماری اسهال در افغانستان جان خود را از دست داده‌اندسازمان سیف د چلدرن: بیماری ملاریا در ولسوالی تخته‌پل ولایت کندهار شیوع یافته استثبت هزاران مورد تازه ابتلا به کولرا در افغانستان، حداقل هفتاد تن در ده ماه گذشته جان داده اند

داکتر فریدالله عمری متخصص بخش انتانی میگوید که عامل پیدا شده این بیماری نزد افراد، عدم رعایت حفظ الصحه شخصی، خوردن مواد‌خوراکه تاریخ تیر‌شده و استفاده از آب‌های نا‌پاک، شستن نادرست دست‌ها و خوردن سبزیجات و میوه‌های ناشسته میباشد.

سازمان جهانی صحت درحالی از مبتلا شدن صدها هزارتن به بیماری اسهال آبکی در افغانستان خبرداده است که در چند سال اخیر بیشتر خانواده‌های فقیر که خود یا کودکان‌شان به این بیماری مبتلا شده‌اند، میگویند به دلیل مشکلات اقتصادی توان تداوی شان را نداشته و در بیشتر موارد اعضای خانواده‌های شان را به اثر این بیماری از دست داده‌اند.