ادامه نقض حقوق بشر در افغانستان؛ فایق: شورای امنیت ملل متحد باید به این بحران رسیدگی فوری کند

کابل، طالبان و مردم.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران جاری حقوق بشر در افغانستان است.

نصیر احمد فائق حین سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت که متن آن را امروز شنبه ۲۶ اکتوبر در صفحهٔ ایکس (تویتر سابق) خو منتشر کرده گفته که احیای حقوق زنان برای عدالت، پاسخگویی و امنیت بین‌المللی مهم است.

آقای فایق با تاکید بر این که جامعه جهانی باید در خصوص وضعیت افغانستان با شفافیت اخلاقی عمل کند و غیرفعال باقی نماند، پنج خواست مهم را در این نشست از شورای امنیت مطرح کرده است.

او گفته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید طالبان را ودار که به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر متعهد بمانند و آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

نصیر احمد فایق در مطالبات خود بر فراگیر شدن صلح و تخصیص منابع بین‌المللی برای حمایت از حقوق زنان افغان تاکید کرده است.

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

در اعلامیه‌ای منتشر شده از سوی آقای فایق همچنان خواسته شده که هرگونه تعامل با طالبان باید اصولی و مبتنی بر نتایج ملموس در زمینهٔ حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران باشد.

این در حالی‌ست که طالبان پس حاکمیت دوبارهٔ شان بر افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای از جمله بر کار و تحصیل زنان افغان وضع کرده است.

طاهره کریمی فعال حقوق بشر: طالبان مردمی نیستند که اصلاح شوند، جامعهٔ‌جهانی به هیچ وجه نباید با آن‌ها تعامل کند

برخی از فعالان حقوق زن و زنان افغان از جامعهٔ‌جهانی به شمول ملل متحد می‌خواهد که برای تغییر وضعیت زنان و دختران افغان باید اقدامات عملی انجام دهند.

طاهره کریمی، فعال و از معترضان حقوق زن به رادیو آزادی می‌گوید که جامعهٔ‌جهانی باید طالبان را به خاطر نقض حقوق بشر پاسخگو قرار بدهد:

«طالبان مردمی نیستند که اصلاح شوند، جامعهٔ‌جهانی به هیچ وجه نباید با آن‌ها تعامل کند، بلکه باید طبق قوانین بین المللی به محاکمه کشانیده شوند و در محکمه‌های بین‌المللی محاکمه شوند و آپارتاید جنسیتی به رسمیت شناخته شود.»

یکی از باشنده گان کابل که نمی‌خواهد به علت حساسیت موضوع نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، هرچند آن‌ها بارها این خواست را مطرح کرده اند، اما سازمان ملل متحد باید اقدامات عملی را برای تامین حقوق آن‌ها انجام دهد:

«خواست ما از شورای امنیت این است که آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد و تبعیض جنسیتی را در افغانستان از برود.»

امینه محمد معاون سرمنشی ملل متحد

از سوی دیگر، امینه محمد معاون سرمنشی ملل متحد نیز روز پنج‌شنبه در نشست شورای امنیت گفت که محرومیت زنان افغان نشان دهنده عقب‌گرد در زمینهٔ حقوق بشر در افغانستان است.

سیما باهووس رئیس اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفت که میلیون‌‍‌ها زن و دختر از حقوق ابتدایی خود در افغانستان محروم هستند و مانند زندانیان زندگی می‌کنند.

اما یک هفته قبل سازمان عفو بین الملل گفت که حرف زدن نمی تواند جلو اقدامات سرکوب گرانه طالبان را در افغانستان بگیرد ، بلکه به اقدامات قوی این کار ممکن می شود و از حکومت ها خواست تا قدم بردارند و طالبان را حسابده قرار دهند.

این درحالیست که حکومت طالبان همواره دربیش ازسه سال گذشته مدعی شده که حقوق بشری همه به شمول حقوق زنان در چهار چوب شریعت اسلام تامین است.