لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

خبر ها

اولین جلسۀ استماعیۀ کانگرس امریکا دربارۀ حملۀ اخیر به ترامپ برگزار می‌شود

کانگرس امریکا
کانگرس امریکا

قرار است یک هیئت دو حزبی کانگرس ایالات متحده که در مورد تلاش ها برای ترور دونالد ترمپ رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهورخواه تحقیق می‌کند، اولین جلسۀ استماعیۀ خود را امروز (۲۶ سپتمبر) دایر کند، زیرا قانونگذاران برای اطمینان از امنیت نامزدان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا عجله دارند.

این هیئت که متشکل از هفت جمهوری‌خواه و شش دموکرات است، در دو ماه گذشته تلاش کرده‌ تا شکست‌های امنیتی را کشف کنند که به یک مرد مسلح اجازه داد که از بام رفته و در جریان یک راهپیمایی در ۱۳ جولای در پنسیلوانیا، بسوی ترمپ تیراندازی کند.

این هیئت همچنین در مورد دستگیری یک مردی مسلح با تفنگ تحقیق می‌کند که ظاهراً از اطراف کلپ گلف دونالد ترمپ در فلوریدا، به دنبال ترور این نامزد جمهوریخواه بوده است.

مظنون به سوء قصد دوم، ظاهراً با تفنگ از میان درختان اطراف این کلپ، ترمپ را هدف گرفته بود که توسط یک مامور ادارۀ خدمات مخفی شناسایی شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحدۀ امریکا در ۵ نوامبر دایر خواهد شد.

دیدبان حقوق بشر: کشاندن طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت، می‌تواند سرآغاز رسیدن به عدالت باشد

لوگوی دیدبان حقوق بشر
لوگوی دیدبان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر می گوید که ابتکار اخیر جرمنی و چند کشور دیگر برای کشاندن طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت می‌تواند سرآغاز رسیدن به عدالت در زمینۀ نقض گسترده حقوق زنان و دختران از سوی طالبان باشد.

جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند روز چهارشنبه(25 سپتمبر) در یک اعلامیه مشترک هدف خود را برای پاسخگو ساختن طالبان در قبال نقض کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، با کشاندن این قضیه به محکمۀ بین‌المللی عدالت ابراز داشتند.

فرشته عباسی عضو دیده بان حقوق بشر دیروز(25 سپتمبر) در شبکه اکس(تویتر سابق) در اعلامیه‌ای گفت که این اقدام ممکن است سرآغاز راهی به سوی تحقق عدالت در یک محکمۀ جهانی در زمینۀ نقض جدی حقوق بشر علیه زنان و دختران افغان از سوی طالبان باشد و نیاز است تا سایر کشورها نیز از این تلاش حمایت کنند و زنان افغان در این روند شامل شوند.

در عین حال حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان امروز(26 سپتمبر) در شبکه اکس(تویتر سابق) تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر در افغانستان را رد کرده است.

فطرت ادعا کرده که حقوق بشر در افغانستان مصون است و برخی از کشورها در تلاش تبلیغات علیه طالبان هستند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در سال 2021 میلادی، دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کردند. سپس زنان و دختران افغان از رفتن به پوهنتون ها منع شدند و کار زنان در بسیاری ادارات دولتی و همۀ موسسان و نهادهای غیر دولتی ممنوع اعلام شد.

دست‌فروشان افغان مقیم ایران از کار در شهر تهران منع شدند

دستفروشی در تهران
دستفروشی در تهران

سعید بیگی، رئیس ادارۀ تنظیم کار ایران، روز چهارشنبه (۲۵ سپتمبر) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری "ایرنا" در تهران گفت که مناسب نیست که اتباع خارجی فاقد اسناد اقامت قانونی در ایران ساکن شده و آزادانه از منابع ملی این کشور استفاده کنند.

به گفته بیگی، دست‌فروشان به شمول خارجی‌ها اجازۀ کار را در ایران ندارند و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

این در حالیست که در این اواخر گزارش‌هایی از افزایش آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران منتشر شده و مقامات ایرانی گفته‌اند که در شش ماه آینده حدود دو میلیون مهاجر افغان فاقد اسناد را از آن کشور اخراج خواهند کرد.

کرن دکر: آموزش یک حق اساسی بشری است اما در افغانستان نصف جمعیت از آن محروم‌اند

کرن دکر شاردافیر، سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان
کرن دکر شاردافیر، سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان

کرن دکر شاردافیر، سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان که در شهر دوحه، پایتخت قطر مستقر است، می‌گوید که به واشنگتن رفته است تا با با روزماری دی کارلو معاون سازمان ملل متحد و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، در مورد پروسۀ دوحه گفتگو کند.

خانم کرن روز چهارشنبه (۲۵ سپتمبر) در اعلامیه‌ای همچنین گفت که به تازگی در نشستی با جان باس، معاون وزیر امور خارجۀ امریکا، در مورد آموزش و پرورش در افغانستان صحبت کرده است.

کرن دکر شاردافیر، سفارت امریکا برای افغانستان، آموزش و پرورش را یک حق اساسی بشری برای همه خوانده و گفته است که متأسفانه افغانستان در شرایطی قرار دارد که نصف جمعیت آن از این حق بشری محروم هستند. طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی، پس از تسلط دوباره بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کردند. سپس زنان و دختران افغان از رفتن به پوهنتون‌ها منع شدند و کار زنان و دختران افغان در بسیاری از ادارات دولتی و تمامی موسسات و نهادهای غیر دولتی ممنوع اعلام شد.

ایالات متحده و چند کشور دیگر درخواست آتش‌بس ۲۱ روزه بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان را مطرح کردند

حزب‌الله لبنان نیز در پاسخ به حملات اسرائیل راکت‌هایی به سمت این کشور پرتاب کرد.
حزب‌الله لبنان نیز در پاسخ به حملات اسرائیل راکت‌هایی به سمت این کشور پرتاب کرد.

ایالات متحده، فرانسه و چند متحد دیگر آنها درخواست آتش‌بس ۲۱ روزه بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان را مطرح کردند.

خبرگزاری رویترز ناوقت دیشب به نقل از اعلامیه کاخ سفید گزارش داده که این آتش‌بس موقت به دو طرف فرصت خواهد داد تا درگیری‌ها پایان یابد.

اعلامیه مشترک از سوی ایالات متحده، فرانسه، استرالیا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا امضا شده است.

درخواست برای برقراری آتش‌بس در حالی مطرح شده که به گفته وزارت صحت لبنان، در حملات روز چهارشنبه اسرائیل بر این کشور حداقل ۷۲ تن کشته و ۲۲۳ تن دیگر زخمی شدند.

در حملات دوشنبه و سه‌شنبه اسرائیل، حدود ۵۵۰ تن در لبنان کشته شدند.

اسرائیل مدعی شده که در این حملات، مواضع گروه حزب‌الله لبنان را که از سوی امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، هدف قرار داده است.

این گروه هم در حملات تلافی‌جویانه خود، راکت به سوی اسرائیل پرتاب کرد که یکی از آنها به شهر تل‌آویو رسید اما از سوی دافع هوا رهگیری شد.

شمار تلفات درگیری‌های منطقه کرم ایجنسی پاکستان به ۲۵ نفر رسید

پولیس پاکستان
پولیس پاکستان

مقام‌های پاکستانی امروز ۵ میزان گفتند که شمار تلفات درگیری‌های جاری میان شیعه‌ها و سنی‌های منطقه کرم ایالت خیبرپختونخوا به ۲۵ تن رسیده است.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، در این درگیری مرگبار که از روز شنبه گذشته جریان دارد، ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

درگیری به دلیل مناقشه روی ملکیت زمین آغاز شده است.

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که تلاش می‌کنند تا از مبدل شدن منازعه زمین به خشونت فرقه‌ای در منطقه کرم واقع در شمال غرب و مرز افغانستان جلوگیری کنند.

پیش از این در ماه جولای امسال هم ده‌ها تن از دو طرف بخاطر منازعه مشابه در این منطقه کشته و زخمی شده بودند.

منطقه کرم در سال‌های اخیر شاهد خشونت‌های فرقه‌ای میان باشنده‌گان شیعه و سنی‌اش بوده است.

مسلمانان شیعه حدود پانزده درصد از جمعیت ۲۴۰ میلیونی پاکستان با اکثریت سنی‌ها را تشکیل می‌دهند.

اتحادیهٔ اروپا کمک بشری ۱۴۶ میلیون یورو را به افغانستان اعلان کرد

بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

یوتا اورپیلاینن، کمیشنر اتحادیۀ اروپا برای مشارکتهای بین المللی ،کمک تازۀ این اتحادیه به ارزش ۱۴۶ میلیون یورو را به افغانستان اعلام کرد.

خانم اورپیلاینن در بیانیه ای روز چهارشنبه گفت که این کمک مالی برای زنان، کودکان ، بیجا شده گان داخلی و افغان های عودت کننده اختصاص یافته است.

کمیسیون اروپایی گفته که با این کمک به نیازهای فزایندۀ مردم افغانستان تاحدی رسیدگی خواهد شد به خصوص در شرایطی که حقوق زنان و دختران در این کشور نقض می شود.

این مقام اتحادیۀ اروپا گفته است که این اتحادیه قاطعانه از مردم افغانستان حمایت می کند.

به گفتۀ او ، به هر قدر که حکومت طالبان آزادی های زنان و دختران را بیشتر محدود کند، نیاز به حضور اتحادیۀ اروپا و جامعۀ بین المللی بیشتر میشود.

خانم اورپیلاینن تاکید کرده که زنان نقش قبل ملاحظه در برنامهریزی و اجرای این کمک خواهند داشت.

اتحادیۀ اروپا از سال ۲۰۲۱ میلادی به اینطرف ۹۰۳ میلیون یورو به مردم افغانستان کمک کرده که از این مقدار پول ۷۴۳ میلیون یورو، کمکهای بشری بوده است.

حکومت طالبان خواهان پیوستن به سازمان اقتصادی بریکس شد

بیرق طالبان
بیرق طالبان

حکومت طالبان خواستار شمولیت در سازمان اقتصادی بریکس شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت طالبان به روز چهارشنبه گزارش داد که کشور های بزرگ اقتصادی از جمله روسیه ، هند و چین با مجمع بریکس مرتبط هستند و به گفتۀ او طالبان اکنون با این کشور ها روابط اقتصادی و تجاری خوبی دارد.

فطرت گفته است که حکومت طالبان علاقه مند است که روابط خود را با آنان گسترش بدهد.

از سوی دیگر خبرگزاری باختر در کنترل طالبان نیز گزارش داده که حکومت این گروه می خواهد که عضویت سازمان بریکس را به دست آورد.

اجلاس دو روزۀ سران این سازمان در ماه اکتوبر در کازان روسیه برگزار می شود.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان به فرانس پرس گفته است که هنوز از طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نشده است.

سازمان همکاری اقتصادی بریکس در سال ۲۰۰۹ توسط روسیه ، هند ، چین و برازیل ایجاد شد و یک پس از تاسیس آن افریقای جنوبی نیز عضویتش را کسب کرد.

شماری از کشور ها مانند عربستان سعودی ، مصر ، امارات متحدۀ عربی و ایران نیز می خواهند که عضویت بریکس به دست آورند.

تیم فوتسال افغانستان با رقابت‌های جهانی سال ۲۰۲۴ ازبکستان خداحافظی کرد

اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان که در رقابت های ازبکستان حضور داشتند.
اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان که در رقابت های ازبکستان حضور داشتند.

تیم ملی فوتسال افغانستان با شکست در برابر پاراگوئه از رقابت های جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ حذف شد.

افغانستان با نتیجۀ ۱-۳ به روز چهارشنبه از پاراگوئه در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان شکست خورد.

مهدی نوروزی ، کاپیتان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از پایان بازی به رادیو آزادی گفت:

«برای اولین بار به جام جهانی فوتسال صعود کردیم ، انشاالله که که دل مردم خود را شاد کرده باشیم. از آنها باز هم بخشش می خواهیم که نشد از این بیشتر پیش برویم.»

تیم ملی فوتسال افغانستان در نخستین بازی اش در گروه سی در برابر آنگولا برنده شد ؛ اما در مقابل پاراگوئه ، ارجنتاین و اوکراین شکست خورد.

رقابت های جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ در ۱۴ سپتمبر در ازبکستان آغاز شد.

قرار است که بازی نهایی این جام در ۶ اکتوبر برگزار شود.

رئیس جمهور زلینسکی از پلان حمله احتمالی روسیه به تاسیسات اتمی اوکراین هشدار داد

 ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین

ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه (۴ میزان) گفت، گزارش هایی را دریافت کرده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طرح حمله به تاسیسات و زیربنا های هسته ای اوکراین را روی دست دارد.

زلینسکی در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک افزود که استخبارات اوکراین اخیراً گزارشی هشدار دهندۀ دیگر را به دست آورده است که نشان می دهد روسیه برای گردآوری تصاویر و معلومات تفصیلی در بارۀ زیربنا های هسته ای اوکراین از ماهواره استفاده می کند.

رئیس جمهور اوکراین همچنان گفت که هرگونه حملۀ راکتی یا طیارۀ بدون سرنشین و هر حادثۀ عمده در سیستم انرژی می تواند منجر به یک فاجعۀ هسته ای شود.

او در عین حال از رهبران جهان خواست که مبارزۀ اوکراین علیه تهاجم روسیه را در اولویت قرار دهند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG