لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

ولسی جرگه: اختلافات رهبران حکومت منافع ملی را خدشه دار ساخته است


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، اختلافات موجود میان رهبران حکومت وحدت ملی روی وضعیت جاری تأثیر منفی گذاشته و منافع ملی کشور را متضرر می‌سازد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه از رهبران حکومت خواست تا در زمینه بی تفاوتی نکرده و اختلافات موجود میان شان را هر چه زودتر حل کنند.

ابراهیمی: رهبران حکومت وحدت ملی باید اختلافات موجود میان شان را هر چه زودتر حل کنند.
ابراهیمی: رهبران حکومت وحدت ملی باید اختلافات موجود میان شان را هر چه زودتر حل کنند.

وی گفت:

"تنش و تقابل برای مردم افغانستان جداً نگران کننده‌است قابل پذیرش و قبول نیست، منافع ملی افغانستان را خدشه دار ساخته است، ولسی جرگه نگرانی خود را از امروز به آدرس رهبری حکومت اعلان می‌کند، بیشتر از این رهبری حکومت در مورد این وضعیت بی تفاوت نباشد و حتماً ولسی جرگه در پیوند به این تقابل و تنش و در آینده ها حتماً جلسه اختصاصی خود را خواهد داشت و موضع خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد."

این در حالیست که در این اواخر عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، رئیس جمهور و رئیس اجرائیه را به قوم گرایی متهم کرده و ارگ نیز گفته است که این اتهام به بررسی عدلی و قضایی نیاز دارد.

از سوی هم احمد ضیا مسعود نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب از کارکرد حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز گفته است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در مسایل مهم با وی مشوره نمی‌کند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در نظام‌های دیموکراتیک اختلاف نظر یک امر معمول بوده و می‌افزاید که برای از بین بردن اختلافات موجود میان رهبران حکومت گفتگوها جریان دارد.

ریاست اجرائیه افغانستان هم می‌گوید که پس از نشست بروکسل رئیس جمهور و رئیس اجرائیه چندین بار با هم دیدار نموده و برخی مشکلات میان شان بر طرف گردیده‌است.

فیصل: برخی مشکلات میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه بر طرف گردیده‌است.
فیصل: برخی مشکلات میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه بر طرف گردیده‌است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست در مورد به رادیو آزادی گفت:

"بحث‌ها در مورد حل مشکلات صورت گرفته اما هنوز هم برخی صحبت‌ها در زمینه موجود است که در نشست‌های آینده روی آن گفتگو خواهد شد اما روی این توافق وجود دارد که کار مشترک باید صورت گیرد و در نتیجه کار مشترک توافق‌نامه سیاسی حکومت به تمام معنا تطبیق گردد."

از سوی هم برخی از آگاهان حقوقی می‌گویند که نظام کنونی از چوکات قانون اساسی بیرون رفته و همین مسئله باعث بروز مشکلات شده‌است.

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که برای قانونمند ساختن حکومت باید لویه جرگه تعدیل قانون اساسی فراخوانده شود تا اختلافات و مشکلات موجود در داخل حکومت نیز حل گردد.

آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG