لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

حضور جنگ سالاران باعث احیای قدرت دوبارهء طالبان شد


جنرال دوستم ادعا می کند، کدام کار خراب را با زندانیان انجام نداده است
جنرال دوستم ادعا می کند، کدام کار خراب را با زندانیان انجام نداده است
ادعا ها در بارهء این که بعضی از متحدین امریکا در آغاز عملیات قوای ایتلاف در افغانستان، حدود 2000 محبوس طالبان را به قتل رسانده اند، یک بخش مبارزه از سوی سازمان های حقوق بشر و دیگر موسسات می باشد، که می خواهند دست جنگسالاران را در افغانستان کوتاه بسازند.

به نظر تحلیل گران حضور این جنگ سالاران سبب شده است، که طالبان دوباره قدرت شان را احیا کنند.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس این مفکوره در اداره رییس جمهور اوباما هم طرفدران پیدا کرده، اکنون واشنگتن تصمیم گرفته است فشار را بر رییس جمهور کرزی بیشتر سازد تا جنگسالاران را مهار کند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس در این مورد می نویسد:
با وصف شهرت بعضی جنگسالاران به جنایت و ظلم، رییس جمهور کرزی بازهم یک تعداد این افراد را در انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور به حیث متحدین خود مطرح کرده است.

به نوشته خبرگزاری، روابط بین اداره اوباما و آقای کرزی نسبت به دورهء رییس جمهور بوش سردتر می باشد و دیگر کنفرانس های ویدیویی که بین روسای جمهور دو کشور هر هفته برگذار می شد قطع شده است. علاوه بر آن بعضی مقامات اداره اوباما به وضاحت می گویند که اداره رییس جمهور کرزی با فساد آلوده است، سخنان که در دورهء رییس جمهور بوش سابقه نداشت.

ادعا در مورد کشته شدن صدها زندانی طالب به ماه نومبر سال 2001 مربوط می شود. زمانیکه سربازان اتحاد شمال، تحت حمایت امریکا هزاران زندانی طالب را از ولایت کندوز انتقال می دادند.
این ادعا ها اخیراً توسط روزنامه نیویورک تایمز دوباره مطرح شد و روزنامه از قول مقامات اداره جدید امریکا و سازمان های حقوق بشر مطالب به نشر رسانیده، اداره رییس جمهور بوش را متهم می سازند که در مورد کشته شدن این افراد حتی تحقیقات هم نکرده است.

این اتهامات بیشتر به جنرال دوستم مربوط است و اکنون رییس جمهور اوباما به هیات امنیت ملی خود دستور داده است تا در باره کشتار 2000 اسیر طالب که زندانیان جنگ بشمار می رفتند، تحقیق کند.

جنرال دوستم این ادعا ها را رد کرده، می گوید که قتل عام قصدی در وقت انتقال محبوسین طالبان صورت نگرفته است.

جان دمپسی نمایندهء انستیتوت جنگ و صلح در افغانستان می گوید:
"رییس جمهور اوباما با این تصمیم خود می خواهد یک پیام واضح را بفرستد که حساب دهی و حاکمیت قانون برایش اولویت دارد."

به گفته آقای دمپسی تا حال چنین مفکوره وجود داشت که امنیت خیلی مهم است و به عوض این که چنین افراد را به جواب گویی بکشانند بهتر است آنها در زیر خیمه حکومت آورده شوند که در چنین حالت از جنایات بزرگ که آنها مرتکب شده اند، چشم پوشی می شد.

هرچند دوستم ادعا می کند که کدام کاری خراب را با زندانیان طالب انجام نداده، اما شاهدان عینی ادعا می کنند، قوای دوستم محبوسین را در داخل کانتینرهای بسته جا داده، در جریان سفر دو روزه به سوی زندان شبرغان، تعداد زیاد آنها در اثر عدم موجودیت هوا در داخل کانتینر ها خفه شده و بعد در دشت لیلی در داخل قبرهای دسته جمعی دفن شدند.

نظر به گزارش وزارت خارجهء امریکا در این وقت قوای عملیات خاص امریکا در افغانستان با قوای دوستم همکاری داشتند.

در این اواخر آقای دوستم به این ادعا ها، جواب کتبی داده، همهء این ادعا ها را رد کرده و شواهدی را هم ارایه است.

اما به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس، ادعا های وی نتوانسته قناعت سازمان های حقوق بشر را حاصل کند و آنها خواهان تحقیقات کلی در مورد نقش افغان ها و نقش قوای امریکایی در این عمل می باشند.
XS
SM
MD
LG