لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

حکومت اردن ادعای البلاوی را رد کرد


حُمام البلاوی که یک حمله انتحاری را در ولایت خوست انجام داد
حُمام البلاوی که یک حمله انتحاری را در ولایت خوست انجام داد
حکومت اردن ادعا های یک حمله کنندهء انتحاری که با شبکهء القاعده ارتباط داشت، را رد کرده است.

این مرد در یک نوار ویدیویی ادعا کرده است که استخبارات اردن در قتل دو تن به شمول عماد مغنیه رهبر نظامی حزب الله و عبدالله عزام ملای اردنی ، دست داشته است.

به دنبال پخش یک ویدیو از انتحار کننده ای که به روز یکشنبه از سوی شبکهء تلویزیونی الجزیره پخش شد، حکومت اردن اکنون از خود عکس العمل نشان داده است.

در این نوار ویدیویی داکتر اردنی، حُمام البلاوی قبل از حمله انتحاری در ولایت خوست که به تاریخ سی ام دسامبر صورت گرفت و در نتیجه آن هفت عضو استخبارات مرکزی امریکا کشته شدند، دیده می شود.

متن این سخنرانی البلاوی از سوی یک مرکز امریکایی موسوم به انتل سنتر که صفحات انترنتی بنیادگرایان را نظارت می کند، تهیه شده است.

ویو به نقل از مربی اردنی خود، شریف علی بن زید گفته است که استخبارات اردن در قتل سه تن از اتباع این کشور، ابو مصعب الزرقاوی، مغنیه و عزام نقش داشته است.

اما نبیل شریف وزیر دولت در امور رسانه های اردن و یکی از سخنگویان حکومت آنکشور گفته است که اردن به این موضوع هیچ دلچسپی ندارد که بعضی شخصیت ها را آنطوریکه بلاوی به نام های مغنیه و عزام معرفی کرده، هدف قرار داده باشد.

به گفته آقای شریف، این گونه دروغ ها از منطق و واقیعت دور است.

عماد مغنیه در نتیجهء یک انفجار به تاریخ دوازدهم ماه فبروری سال 2008 میلادی در دمشق پایتخت سوریه کشته شد و گروه حزب الله لبنان، استخبارات اسراییل یعنی موساد را دخیل به این حمله متهم دانست.

هم چنان عبدالله عزام ملای اردنی که اصلاً فلسطینی بود، در نتیجه انفجاری بمب در سال 1989 میلادی در پاکستان کشته شد.
وی یکی از تیوریسن های اسامه بن لادن در زمان جهاد افغانستان به حساب می آمد.

با آن که حکومت اردن ادعای حُمام البلاوی را به خاطر دست داشتن در قتل این دو تن رد کرده است، اما در بارهء ابو مصعب الزرقاوی می گوید که استخبارات این کشور در حمله هوایی که در سال 2006 میلادی باعث کشته شدن وی شد، نقش داشته است.

البلاوی در نوار ویدیویی خود گفته که حملات در خوست را به خاطر انتقام از قتل این نوع فعالان توسط استخبارات اردن انجام می دهد.

سخنگوی حکومت اردن می گوید، گزارش های نادرست البلاوی تلاش های این کشور را برای مبارزه با تروریزم، حفاظت از مردم و تامین ثبات در اردن، صدمه ای نه خواهد زد.
XS
SM
MD
LG