لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

برخی از باشنده‌گان بدخشان: حضور طالبان غیر بومی به مشکلات مردم در این ولایت افزوده است


یکی از افراد طالبان مصروف تلاشی یک موتر در مرکز شهر فیض آباد است.
یکی از افراد طالبان مصروف تلاشی یک موتر در مرکز شهر فیض آباد است.

برای طالبان، تغییر و تبدیل مقام‌ها در مناطق مختلف، امری طبیعی است، اما برای برخی از مردم محلی چنین نیست.

اما در این ولایت کوهستانی در شمال شرق افغانستان، مردم از حضور طالبان غیربومی شکایت دارند.

یکی از باشندگان شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان، می‌گوید که مقام‌های ارشد این ولایت غالباً از ولایت‌های جنوبی و شرقی افغانستان هستند. به عنوان مثال مولوی ایوب خالد والی بدخشان از قندهار است.

در این گزارش برای حفظ هویت و مصونیت ساکنان محلی، از ذکر نام‌هایشان خود داری می‌کنیم.

این منبع محلی به رادیو آزادی می‌گوید که طالبان غیربومی زبان مردم محلی را بلد نیستند و این امر اغلب سبب ایجاد مشکلات می‌شود. او افزود:

"حضور طالبان پشتو زبان در بدخشان، سبب حساسیت‌های مردم شده است، چون اینها زبان مردم را نمی‌دانند و مردم هم زبان آنها را نمی‌فهمند. به اراضی بدخشان آشنایی ندارند و با رسوم و عنعنات مردم محل بیگانه‌اند."

گوشه یی از شهر فیض آباد جای که طالبان در آنجا پوسته تلاشی ایجاد کرده اند.
گوشه یی از شهر فیض آباد جای که طالبان در آنجا پوسته تلاشی ایجاد کرده اند.

یکی دیگر از ساکنان بدخشان نظر مشابهی دارد:

"کسانی که در بدخشان به عنوان مسئول نیروی امنیتی آمده‌اند، اصلاً درست شناخته نمی‌شوند که آیا اینها نیروهای امنیتی هستند یا به گروه دیگری تعلق دارند. آنها ساعت‌ها مردم را برای تلاشی بدنی متوقف می‌کنند و در جریان تلاشی با بی‌احترامی با باشندگان بدخشان برخورد می‌کنند."

یک باشنده بدخشان: هر روز که از خانه بیرون می‌رویم، با تلاشی طالبان روبرو می‌شویم. می‌پرسند که از کجا آمده‌ای و کجا می‌روی

یکی دیگر از باشندگان محلی می‌گوید که هر صبح که به وظیفه می‌رود، در پوسته‌های تلاشی طالبان با مشکل مواجه می‌شود:

"هر روز که از خانه بیرون می‌رویم، با تلاشی طالبان روبرو می‌شویم. می‌پرسند که از کجا آمده‌ای و کجا می‌روی، محرم تو کیست. زبان ما را نمی‌فهمند و ما هم زبان آنها را نمی‌فهمیم. باید امارت اسلامی تغییراتی در چک‌پوینت‌ها ایجاد کند."

ذبیح‌الله امیری، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بدخشان، حضور مقام‌های محلی غیربومی را در این ولایت تأیید می‌کند، اما حضور جنگجویان غیربومی را نمی‌پذیرد:

"در ولایت بدخشان هیچ نیروی غیربومی حضور ندارد. تنها چند مقام محلی مانند والی، قوماندان امنیه، رئیس امنیت و چند تن دیگر از دیگر ولایات هستند که تنها با چند محافظ همراه اند؛ سایر نیروهای ما از خود محل هستند."

افراد طالبان روی جاده های شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان
افراد طالبان روی جاده های شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان

برخی از کارشناسان به این باورند که در نهایت، برای دستیابی به اداره مؤثر و کارآمد، ضروری است که افراد منصوب‌شده در ادارات حکومت طالبان در ولایت بدخشان به زبان و فرهنگ محلی آشنا باشند.

احمد بهزاد کارشناس امور سیاسی در بدخشان در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

«بدون شک تغییر و‌تبدیل مقام‌ها در یک نظام اصل پذیرفته‌شده است، اما باید این اصل به اساس نیاز جامعه و رفع مشکلات مردم محل صورت گیرد. هرگاه در تغییرات خواست‌های مردم در نظر گرفته نشود و این تغییرات بر مشکلات مردم افزایش دهد، نه تنها بر حکومت‌داری کمک نمی‌کند بلکه سبب ایجاد فاصله میان مردم و نظام حاکم خواهد شد ».

XS
SM
MD
LG