لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

مجلهٔ سیسرو جرمنی: ممکن است تعدادی از ماموران مخفی پاکستان زیر نام « مهاجر افغان» به جرمنی منتقل شده باشند


بیرق جرمنی
بیرق جرمنی

یک مجله معروف جرمنی گزارش داده است که تعدادی از خانواده‌های پاکستانی با نام و هویت افغانی و استفاده از «برنامه پذیرش پناهجویان افغان»، به جرمنی انتقال داده شده‌اند.

مجله «سیسرو جرمنی» روز پنجشنبه (۲۵ جولای) در گزارشی با استناد به برخی اسناد محرم وزارت خارجهٔ این کشور گفته که این وزارت ممکن است مأموران مخفی پاکستانی را به‌عنوان بخشی از برنامه پذیرش مهاجران افغان به جرمنی آورده باشد.

بر اساس گزارش سیسرو، سفارت جرمنی در اسلام‌آباد به وزارت خارجه جرمنی در مورد هویت یک خانواده هفت نفره که ادعا می‌کردند افغان هستند و قبلاً نامه پذیرش از دولت فدرال جرمنی دریافت کرده بودند، هشدار داده‌است.

مجله سیسرو گفته که پدر این خانوادهٔ هفت نفری‌که گفته می‌شود پنج تن‌شان به جرمنی انتقال یافته اند ادعا کرده که قبلاً با اردوی استرالیا در افغانستان همکار بوده‌است.

مجله در ادامه نوشته که این خانواده می‌تواند مأمورانی باشند که توسط سرویس اطلاعاتی پاکستان با یک پرواز چارتر سازماندهی شده توسط دولت فدرال به جرمنی آورده شده باشند.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجهٔ جرمنی
آنالنا بائربوک، وزیر خارجهٔ جرمنی

اما آنالنا بائربوک، وزیر خارجهٔ جرمنی روز پنجشنبه در بازدید از یک شرکت دفاعی در شهر فلینزبورگ در شمال جرمنی در پاسخ به پرسشی در مورد این گزارش، این موضوع را رد کرده و گفته که همه متقاضیان تحت بررسی‌های امنیتی کامل قرار می‌گیرند.

اما بائربوک در مورد موجودیت این خانوادهٔ پاکستانی که خود را افغان معرفی کرده و به این کشور رفته، چیزی بیشتری نگفته است.

با این‌حال برخی از خانواده‌های افغان در پاکستان که منتظر دریافت نامهٔ پذیرش از سوی جرمنی هستند این موضوع را نگران‌کننده می‌دانند.

شکایت یک افغان: حکومت جرمنی باید متوجهٔ این موضوع باشد که پاکستانی هویت افغانی را گرفته به جرمنی می‌رسد، اما ما که در حقیقت با تهدید و خطر رو‌به‌رو هستیم هنوز بی‌سرنوشت ماندیم

یک تن از مهاجران افغان در اسلام‌آباد که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود و خواستار تغییر صدایش بود به رادیو آزادی گفت:

"این‌ها پاسپورت و تذکرهٔ افغانی می‌گیرند و دوباره برگشت می‌کنند به پاکستان، افغان‌های است که کیس‌شان پروسس نمی‌شود، اما این اشخاص کیس‌شان پروسس می‌شود، من چندین بار در جاهای مختلف پاکستانی‌ها را دیدم که تعداد شان نسبت به افغان‌ها زیاد بود و می‌خواستم ویدیو بگیرم موضوع را رسانه‌ای بسازم، اما اجازه نداشتم تیلیفون را داخل ببرم."

یک تن دیگر از مهاجران افغان در پاکستان که او نیز به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهند نام‌اش در این گزارش گرفته شود و پروندهٔ مهاجرت‌اش اخیرا از سوی جرمنی رد شده با ابراز نگرانی از این موضوع به رادیو آزادی گفت:

"حکومت جرمنی باید متوجهٔ این موضوع باشد که پاکستانی هویت افغانی را گرفته به جرمنی می‌رسد، اما ما که در حقیقت با تهدید و خطر رو‌به‌رو هستیم هنوز بی‌سرنوشت ماندیم، ما از حکومت جرمنی می‌خواهیم که به این موضوع توجه کنند و ما را به جرمنی منتقل کنند."

تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که در اسلام آباد پاکستان منتظر رسیده گی به پرونده های مهاجرتی خود به جرمنی و سایرکشور ها اند.
تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که در اسلام آباد پاکستان منتظر رسیده گی به پرونده های مهاجرتی خود به جرمنی و سایرکشور ها اند.

این درحالی‌ست که حکومت جرمنی در وعدۀ پذیرش خود به شماری از پناه‌جویان افغان، تجدید نظر کرده‌است.

شبکه خبری «ای‌آردی» جرمنی در ماه سرطان سال روان گزارش داده بود که این کشور برخلاف تعهد خود، درخواست پناهنده‌گی شماری از افغان‌ها را رد کرده که پیش از این برای‌شان وعده پذیرش داده شده بود.

این تصمیم پس از کشته شدن یک پولیس از سوی یک جوان افغان در شهر من‌هایم جرمنی گرفته شد.

حکومت جرمنی پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، تعهد کرده بود که از پایان سال ۲۰۲۲ ماهانه یک هزار پناه‌جوی افغان در معرض خطر را به جرمنی منتقل کند، اما نانسی فایزر، وزیر داخلهٔ جرمنی، پس از آن گفت که طبق وعده‌های داده شده، تعداد کمتری از پناهنده‌گان به جرمنی منتقل شده‌اند و علت این کار بررسی‌های امنیتی بیشتر است.

XS
SM
MD
LG