لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۵۹

«کرزی در جستجوی تقویت روابط با چین است»


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و ینگ جی شی وزیر خارجه چین
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و ینگ جی شی وزیر خارجه چین
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در هفته جاری به چین سفر می کند و از کشور همسایه مقتدر خود توقع دارد تا در بازسازی کشور جنگ زده اش سرمایه گذاری کند.

به گفته آژانس خبری فرانس پرس، سفر رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه آغاز می شود و تا پنجشنبه ادامه می یابد.

هشت سال بعد از سرنگونی رژیم طالبان توسط قوای بین المللی به رهبری امریکا، کرزی هم چنان در جستجوی تقویت روابط با چین است.

چین بعد از خروج احمتالی نیروی های امریکایی از افغانستان، در آینده بازی کن عمده در حفظ ثبات این کشور پنداشته می شود.

بعد از انتخاب مجددش به حیث رییس جمهور، این اولین سفر رییس جمهور کرزی به چین است و قرار است با هو جین تاوو، همتای چینی خود، و ون جیا باو صدراعظم آن کشور ملاقات های جداگانه داشته باشد.

در جریان سفرش به چین، رییس جمهور کرزی پلان خود را در مورد مصالحه با طالبان نیز اعلام می کند، ولی به گفته وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی، مسایل اقتصادی بر فضای گفتگو ها تسلط خواهد داشت.

وحید عمر می گوید:
« قسمت اعظم گفتگو ها با چین بر مسایل اقتصادی تمرکز دارد و تعداد زیاد از تجار ملی رییس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.»

فرانس پرس می گوید، چین علاقه مندی خاص به منابع طبیعی افغانستان دارد. به گونهء مثال، سه سال قبل یک گروپ چینایی سه ملیارد دالر بالای مس عینک در ولایت لوگر سرمایه گذاری کرد. این معدن، بزرگ ترین معدن مس در جهان است.

با وجود تهدید های بی ثباتی، قاچاق مواد مخدر و برگشت تند روان، بیجنگ اعزام عساکر را به افغانستان رد می کند، ولی سایر کمک ها را برای افغانستان فراهم کرده است.

به گفته يانگ ژيه شی وزیر خارجه چین، آن کشور کمک های بدون قید و شرط را در بخش های اعمار مکاتب، شفاخانه ها، سرک ها و آب رسانی برای افغانستان فراهم کرده است.

شی هم چنان تاکید کرد، چین خود با تهدیدات اسلام گرایان در مناطق غربی آن کشور مواجه بوده و در کنفرانس های بین المللی افغانستان که در مسکو، لندن و ترکیه برگزار شد، شرکت داشت.

به گفته یانگ، نماینده گان بسیاری از کشور ها در کنفرانس ها به این نظر بودند که استفاده از قوای نظامی راه حل اساسی برای مساله افغانستان نیست.

ناظرین در چین می گویند، سرمایه گذاری بیجینگ در افغانستان به ثبات این کشور کمک می کند، زیرا شرایط کار را فراهم می سازد. بناءً چین با آروزی حکومت افغانستان به خاطر دادن فرصت به آن عده از طالبان مسلح که سلاح خود را به زمین می گذارند، قدم بر می دارد.

اندریو اسمال، یکی از محققین مرکز تحقیق امریکا می گوید، چین در افغانستان نفوذ قابل ملاحظهء سیاسی و اقصادی دارد، زیرا این کشور با نظامیان پاکستانی رابطه نزدیک دارد. ولی به گفته اسمال، چین در این مساله بی میل بوده است.

به گفته فرانس پرس، بعضی کارشناسان به این باورند که روابط نزدیک بین افغانستان و چین، عامل عمده در موفقیت استراتیژی بارک اوباما رییس جمهور امریکا در افغانستان است.

در ماه فبروری اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو تاکید کرد که تقویت روابط افغانستان با کشور های مثل چین، هند و پاکستان با اهمیت است.
XS
SM
MD
LG