لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

«روابط امریکا و پاکستان به سرعت در حال بهتر شدن است»


هیلری کلنتن وزیر خارجه امریکا و محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
هیلری کلنتن وزیر خارجه امریکا و محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
روابط بین امریکا و پاکستان به سرعت در حال بهتر شدن است و دلیل آن وجه مشترک یعنی منافع دو کشور در افغانستان است.

ولی به گفته آژانس خبری رویترز، هر گاه توقعات پاکستان از امریکا بر آورده نشود، موانع در روابط دو کشور ظهور خواهد کرد و پاکستان به این فکر خواهد شد که آن کشورش مورد استفاده قرار می گیرد.

اخیراً هیلری کلنتن وزیر خارجه امریکا با همتای پاکستانی اش محمود قریشی در مورد بهتر شدن روابط دو کشور مذاکره کرد.

مسایل امنیتی و پروژه های چون آب و برق بخش از این گفتگو ها بود.

به گفته رویترز، پاکستان به این باور است که امریکا بی صبرانه می خواهد از افغانستان خارج شود و زود یا دیر باید به شکلی در مذاکره صلح با طالبان نزدیک باشد.

در حالیکه پاکستان علیه طالبانی داخلی خود در جنگ است، این کشور خواهان حل مساله افغانستان از طریق افغان ها است.

این کشور هم چنان می خواهد ناظر هر گونه روند صلح باشد تا از این طریق اطمینان حاصل کند که با حکومت کابل روابط حسنه دارد و نفوذ دشمن قدیمی خود یعنی هند را در افغانستان به حد اقل رسانده است.

به گفته رویترز، اعلام دستگیری ملا عبدالغنی برادر، مرد شماره دوم طالبان در کراچی پاکستان توسط عملیات مشترک پاکستان و امریکا، یک موضوع را به صراحت می رساند و آن این که پاکستان چه نقش عمده را می تواند بازی کند.

ایاز امیر، یک تحلیلگر مسایل سیاسی پاکستان می گوید، پاکستان به این باور است که در تمام مسایل نقش عمده دارد و بدون نقش اردوی پاکستان، حضور نظامی امریکا در افغانستان ضعیف می شود.

رویترز می گوید، بسیاری از پاکستانی ها به این عقیده هستند که امریکا از آن کشور به حیث یک وسیله استفاده کرده و زمانی که منافع خود را تامین کرد، پاکستان را کنار می گذارد.

به گفته رویترز، خاطره ای تلخ سال های 1989، زمانی که امریکا افغانستان را بعد از خروج شوروی سابق تنها گذاشت، هنوز در ذهنیت پاکستانی ها موجود است.

امریکا بر تعهدات دراز مدت کشورش برای پاکستان در بخش اقتصادی و سرمایه گذاری تاکید کرده است.

ولی پاکستان خواهان کمک ایالات متحده در بخش نیروی هسته ای غیر نظامی شده، دقیقاً مثل همکاری که با هند شده است. ولی امریکا نسبت به چنین همکاری بی میل است.

پاکستان از امریکا هم چنان می خواهد تا بالای هند فشار وارد کند تا مذاکرات صلح را با آن کشور از سر گیرد.

مذاکرات صلح بین هند و پاکستان بعد از حملات ممبی در سال 2008 توسط ملیشه های مستقر در پاکستان، به تعلیق افتاد.

به گفته رویترز، خواست امریکا از پاکستان این است تا لشکر طیبه را مهار کند، گروه که مسوول حملات ممبی در هند بود.

به گفته شفقت محمود، یک تحلیلگر پاکستانی، روابط بین امریکا و پاکستان زمانی می تواند رشد کند که هر دو طرف به این باور شوند که چیزی را که می خواهند به دست می آورند.

در عین حال، پاکستان چشم به راه است تا چهارچوب زمانی که توسط رییس جمهور امریکا برای خروج نیروی های آن کشور از افغانستان تعیین شده، در ماه جولای 2011 آغاز شود.
XS
SM
MD
LG