لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

«مخالفین تظاهرات مسالمت آمیز مردم را به خشونت سوق می دهند»


مقامات وزارت امور داخله افغانستان می گویند، آنان در نظر دارند در آینده از شرکت مخالفین در تظاهرات مسالمت آمیز که از سوی مردم عام راه اندازی می شود، جلوگیری کنند.

گفته می شود مخالفین با حضور در برخی از تظاهرات مسالمت آمیز، تلاش می کنند به این تظاهرات که معمولاً از سوی مردم عادی به راه می افتد، رنگ و بوی خشونت بدهند تا از این طرق بتوانند به اهداف شان برسند.

مقامات افغان هم تا حدی گزارش ها در مورد تلاش مخالفین برای سوء استفاده از جریان این تظاهرات را تایید می کنند.

دین محمد درویش سخنگوی والی لوگر می گوید، در میان اشتراک کننده گان تظاهرات روز یکشنبه در این ولایت که با خشونت همراه بود و منجر به حریق شدن بیش از پانزده تانکر تیل نیروهای خارجی و وارد شدن خسارات مالی به مردم محل گردید، افراد مجهز با بمب های دستی و راکت حضور داشتند.

وی افزود:
«نیروهای امنیتی به ما اطلاع دادند که از میان اشتراک کننده گان این تظاهرات برخی افراد دست به تیر اندازی می زدند، بالای محافظین تانکر های تیل نیز حملات با اشیای برنده مثل چاقو صورت گرفته است. در عین حال گفته شده که دو تانکر تیل هم هدف حملات راکتی قرار گرفته که این مساله غالباً نمایانگر حضور مخالفین در میان معترضان می تواند باشد.»

گروه طالبان گفته است که حدود دو صد تن از افراد این گروه در میان اشتراک کننده گان تظاهرات اخیر در ولایت لوگر جا گرفته بودند.

مقامات وزارت امور داخله افغانستان می گویند، آنان نیز گزارش های را در خصوص بهره برداری مخالفین از جریان تظاهرات روز یکشنبه در ولایت لوگر دریافت کرده اند.

زمری بشری سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، که آنان تلاش می کنند در آینده از نفوذ احتمالی مخالفین در میان اشتراک کننده گان تظاهرات جلوگیری کنند.

این بار نخست نیست که تظاهرات بر سر کشته شدن سه فرد به واسط نیروهای خارجی در ولایت لوگر به خشونت مبدل می شود، بلکه پیش از این در دیگر بخش های کشور نیز چندین بار مظاهره کننده گان دست به خشونت زده اند که در نتیجه آن گفته می شود خسارات زیادی به تاسیسات عام المنفعه و منافع شخصی مردم وارد شده است.

شماری از کارشناسان تظاهرات خشونت آمیز در افغانستان را مرتبط با مداخله مخالفین می دانند، اما نیروهای امنیتی افغان با استفاده از کدام شیوه ها و امکانات باید از نفوذ افراد مخالف دولت در اجتماعاتی که از سوی مردم عادی بخاطر انتقاد از دولت و یا هم نیروهای خارجی صورت می گیرد، جلوگیری کنند؟

جنرال عبدالواحد طاقت آگاه مسایل امنیتی افغان به این پرسش چنین پاسخ گفت:
«فقد شناخت دقیق از جامعه و آگاهی نیروهای امنیتی از همه قریه جات، ولسوالی ها، شهر ها و حتی گذر ها می تواند باعث این شود تا ما از چنین اعمال جلوگیری کنیم.»

با وجود که گفته می شود اعتراض کردن و راه اندازی تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است اما به باور برخی ها در صورت که ادامه راه اندازی اعتراضات خشونت آمیز در کشور ادامه یابد، این مساله سبب خواهد شد تا بنابر دلایل امنیتی حکومت بالای این حق مردم یک رشته محدودیت هایی را وضع کند.
XS
SM
MD
LG