لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

با قطع مداخلهء همسایه ها، صلح می تواند در افغانستان تامین شود


« کنفرانس منطقوی در تلاش یافتن یک موافقتنامه می باشد،» این مطلب عنوان مقاله تحلیلی مجله هفته وار ایکونومیست چاپ لندن است.

مجله می نویسد، ناظرین و تحلیلگران آسیای میانه از مدت ها به این طرف اصرار دارند که صلح در افغانستان هیچگاه بوجود آمده نمی تواند، مگر اینکه یک طرح وجود داشته باشد تا همسایه های افغانستان تشویق شوند از مداخله در امور افغانستان خود داری نمایند.

ما مقاله ها و مطالب زیاد راجع به جنگ های نیابتی کشورهای مختلف در افغانستان داشتیم، جر و بحث ها راجع به متن و محتوای این نشرات بلاخره بشکل یک کنفرانس منطقوی ظاهر می شود که باید بتاریخ دوم ماه نومبر در شهر استانبول ترکیه دایر گردد.

یک دیپلومات در کابل، کنفرانس استامبول را با گردهمآیی کشورهای منطقوی، مانند ایران و هند همچنان کشور نزدیک منطقوی عربستان سعودی در پروسه هلسنگی مقایسه نمود که هدف آن بهبود بخشیدن روابط میان کشورهای پکت وارسا و غرب در سال های 1970 میلادی بود.

مجله می نویسد، متاسفانه در یک تصویر ملایم خنده دار، چقدر مشکل است تا آرزوهای انفرادی همکاری منطقوی را به تدابیر عملی تبدیل یا تغییر داد.

اولین تلاش آزمایشی برای تحت کنترول در آوردن مداخلات خارجی ها در امور افغانستان فقط در همین چیز افاده می شود: « مداخله از هر طرف.»
مداخلات کشورهای خارجی در امور افغانستان که مرتباً در اسناد و مدارک جمع آوری شده، بلاخره به یک سندی تبدیل شده که قرار است در کنفرانس استانبول روی آن موافقه شود.

اولین پیشنهاد از کشور فرانسه بود، فرانسه دو پیشنهاد دارد:

1- کشورهای منطقوی یا نزدیک منطقوی با هم تعریف شوند.

2- یک سازمان امنیتی آسیای میانه ایجاد و مسلح ساخته شود تا توانایی پاسبانی و تفتیش را داشته باشد تا اجازه ندهد که کشورهای منطقه گروپ های شورشی را در کشورهای شان پنا بدهند، از آنها حمایت کنند و با آنها تماس داشته باشند.


روسیه که از درک قاچاق مواد مخدر تشویش دارد، در برابر این پیشنهاد مجبور نیست مقاومت کند و یا هم پیشنهاد دیگری در زمینه ارایه کند، زیرا ایجاد این نیروهای امنیتی باعث جلوگیری قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان به روسیه هم می گردد.

به نوشته مجله، کشورهای غیر منطقوی ( غربی ها ) نقش قوی در کنفرانس استانبول نخواهند داشت و بیشتر بحیث ناظر شرکت خواهند کرد، و این چیزی است که حکومت افغانستان می خواهد.

از جانبی کشورهای کلیدی منطقه، به صراحت برای ایجاد یک سازمان امنیتی علاقه نشان ندادند. اما ترکیه که میزبان کنفرانس استانبول است، یک اعلامیه ای را تهیه کرده که همکاری های منطقوی و تدابیر برای ایجاد اعتماد سازی در آن پیشنهاد شده است.

در طرح پیشنهادی خود افغان ها که چیز بهتر می خواهند، فقط تعهد امنیت منطقوی و میکانیزمی ذکر شده که یقینناً در سند نهایی که در آن راجع به مذاکرات و بحث های بعدی روی طرح یک پلان صحبت شده، گنجانیده خواهد شد.

سفیر فرانسه راجع به سند ترتیب شده کنفرانس منطقوی استانبول نا امیدی عمیق خود را اظهار داشته و گفته است که این سند عاری از مفهوم و مفاد اصلی موضوع می باشد. او همچنان گفته، حرکت های حقیقی منطقوی روی مسایل افغانستان در جا های دیگر ادامه خواهد داشت، مانند موافقتنامه ستراتیژیک دو جانبه میان افغانستان و هند.

مجله در اخیر مقاله می نویسد، از آنجایکه مخالفت ادامه دارد، هند، پاکستان، ایران و سایر کشور های مشکل آفرین بعضاً روی سایه روند استامبول با هم جمع می شوند و با هم بحث می کنند.
XS
SM
MD
LG