لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

چرا ایران و پاکستان کوشش دارند مانع امضای سند ستراتیژیک شوند؟


در حالی که از یک سو ایران و پاکستان به دامن زدن نا امنی ها در افغانستان متهم اند، از طرف دیگر گزارش ها می رسانند، که این دو کشور با استفاده از نفوذ شان در برخی از ادارات دولتی و غیر دولتی افغانستان، می کوشند مانع امضای سند مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا شوند.

محمد نعیم لالی حمیدزی رییس کمسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان به رادیو آزادی گفت، که در کنار عناصر ایران برخی از حلقات پاکستان هم در ولسی جرگه و دیگر نهاد های دولتی نفوذ کرده اند.

به گفته آقای حمیدزی، ایران و پاکستان با استفاده از نفوذ شان در افغانستان، کوشش می کنند، افغانستان را از امضای سند مشارکت ستراتیژیک با امریکا باز دارند:

«برخی از افغانها حلقه غلامی را به گردن خود آویخته اند و برنامه های ایران و پاکستان را پیش می برند. این دو کشور در هر سه قوه مقننه، اجراییه و قضاییه نفوذ دارند، اما شواهد نداریم که به اثبات برساند، به کی ها در ولسی جرگه و مشرانو جرگه پول داده اند. اما شایعاتی وجود دارند، که ایرانی ها روی برخی از وکیلان، سناتوران و افراد مهم کار می کنند، که مخالفت شان را با امضای سند مشارکت ستراتیژیک با ایالات متحده امریکا نشان بدهند.»

روزنامه واشنگتن پست به تازه گی به نقل از فوزیه کوفی یک عضو دیگر ولسی جرگه افغانستان نوشته که ایران در تمام اداره های دولتی به شمول شورای ملی این کشور نفوذ خود را گسترش داده و تلاش می کند تا از امضای سند مشارکت ستراتیژیک با امریکا جلوگیری کند.

خانم کوفی گفته است که مقام های ایرانی نزد اعضای شورای ملی مراجعه می کنند و برای آنان می گویند که در ارتباط به این مساله چه بکنند و چه نکنند.

واشنگتن سخنان شکریه بارکزی نماینده ی دیگر مردم در ولسی جرگه را به نشر رسانده، که گفته است ایران در سکتور تحصیلات عالی، رسانه ها و جامعه مدنی افغانستان نیز نفوذ کرده و میلیون ها دالر را به مصرف می رساند.

به طور مشخص گفته نشده است، ایران این مقدار پول را به چه هدف در افغانستان مصرف می کند. صدیق الله بدر نویسنده و خبرنگار افغان می گوید، که تاثیر پذیری افغانستان از کشور های همسایه زمانی کاهش می یابد که این کشور به قرارداد های امنیتی و اقتصادی بین المللی دست یابد:

«اگر از این پس حکومت افغانستان قرارداد های بزرگ اقتصادی و امنیتی را با کشور های بزرگ جهان امضا کند، در آنصورت مشکلات افغانستان کاهش خواهند یافت، اما تا آن زمان ایران و پاکستان کوشش های زیادی را به خرچ خواهند داد، تا افغانستان بی ثبات باقی بماند، جنگ در این کشور ادامه یابد، تا این کشور به منافع شان در سطح منطقه دست یابند.»

انتقاد ها بخاطر تشدید تلاش های ایران به هدف جلوگیری از امضای سند مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا در حالی وجود دارند، که قرار است دور تازه گفتگو ها میان مقام های افغان و امریکایی در ماه جاری میلادی در کابل برگزار شود.

مقام های ایران چندین بار به طور رسمی و غیر رسمی نگرانی و مخالفت شان را بخاطر برقرار شدن روابط دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا ابراز کرده اند.

به گفته آگاهان، پاکستان کوشش کرده که ظاهراًً با این تصمیم حکومت های افغانستان و امریکا موافقت کند و اما در پشت پرده از تمام امکانات برای ایجاد موانع در برابر امضای سند همکاری های دراز مدت میان افغانستان و امریکا استفاده کرده است.
XS
SM
MD
LG