لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

عکس العمل رهبران جهان در مورد انتخاب محمد مرسی به حیث رییس جمهور مصر


پیام های تبریکی از سوی کشور های جهان به مناسبت پیروزی محمد مرسی کاندید اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر، ابراز شده است.

قصر سفید ضمن ابراز تبریکات خود به این مناسبت گفته است، حکومت مصر باید نقش آن کشور را به حیث ستون صلح، ثبات و امنیت منطقه، ادامه داده و حفظ کند.

دفتر بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل با پخش اعلامیه، پیروزی محمد مرسی را تبریک گفته و ابراز داشته است که اسراییل، انتظار ادامه همکاری ها با اداره مصر، بر اساس توافقنامه موجود میان دو کشور را دارد.

ویلیم هیگ وزیر خارجه بریتانیا نیز برنده شدن محمد مرسی را تبریکی داده این پیروزی را، لحظه تاریخی برای مصر عنوان کرده و هم از رییس جمهور تازه منتخب مصر خواست، پل هایی را بین اقشار مختلف در جامعه مصر بنا کند و حقوق بشر را رعایت نماید.

وزارت خارجه ایران نیز انتخاب کاندید اخوان المسلمین در مصر را تبریکی داده ابراز داشت که این کشور در مراحل اخیر بیداری اسلامی قرار دارد.

کمسیون انتخابات مصر محمد مرسی کاندید حزب اخوان المسلمین را برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

فاروق سلطان رییس کمسیون انتخابات به دنبال مقدمه 55 دقیقه یی اش دیروز حدود ساعت هفت شام به وقت کابل نتایج نهایی انتخابات مصر را اعلام کرد.

رییس کمسیون انتخابات مصر گفت که محمد مرسی 51.73 درصد و احمد شفیق 48.27 درصد آرا را به دست آورده اند.

محمد مرسی و احمد شفیق هر دو پیش از این ادعای پیروزی در انتخابات را کرده بودند.

انتظار می رفت که نتیجهء این انتخابات به روز پنجشنبه اعلام شود، اما کمسیون انتخابات مصر اعلام نتایج نهایی را به تعویق انداخت و بعد چاشت دیروز اعلام کرد.

پیش از اعلام این نتیجه، تدابیر امنیتی شدید در قاهره مرکز مصر اتخاذ شده بود. صدها هزار نفر در میدان تحریر قاهره که به عنوان سمبول قیام علیه رژیم حسنی مبارک شناخته شده است، از اعلام پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری تجلیل کردند.

پس از آن که کمسیون انتخابات مصر اعلام نتایج را به علت آنچه که آن را کثرت شکایات تخطی های انتخاباتی و بررسی آن خوانده بود به تعویق انداخت، ده ها هزار تن از هواداران هر دو نامزد انتخابات از سه روز به این طرف در جاده های قاهره و میدان تحریر سرازیر شده، خواهان اعلام نتایج انتخابات بودند.

شورای عالی نظامی مصر گفته است، تا آخر ماه جاری میلادی قدرت را به رییس جمهور منتخب تسلیم خواهد کرد.

این شورا به تازه گی صلاحیت های گسترده را در بخش بودجه و امور قانون گذاری به خود اختصاص داد که این اقدام شورای نظامی با اعتراضات همراه بوده است.

حسنی مبارک رییس جمهور سابق که در ماه فبروری بعد از هژده روز قیام مردم از قدرت کنار رفت، اخیراً در محکمه به اتهام قتل معترضان به حبس ابد محکوم گردید و در حال حاضر در وضعیت وخیم صحی در یک شفاخانه در قاهره بسر می برد.
XS
SM
MD
LG