لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

جنگ حلب، جنگ سرنوشت ساز در سوریه


شاهدان عینی می گویند قوای دولتی سوریه در برابر مواضع شورشیان در شهر حلب از توپخانه و قوای هوایی کار می گیرد.

جنگ جاری در حلب دومین شهر بزرگ سوریه، سرنوشت قیام مردمی در این کشور را که از هفده ماه به این سو ادامه دارد تعیین خواهد کرد.

پس از اینکه شورای امنیت ملل متحد نتوانست کدام تصمیم قاطع در بارهء نزاع جاری در سوریه اتخاذ کند و کوفی عنان نماینده خاص این سازمان و اتحادیهء کشورهای عربی هفته گذشته استعفای خود را تقدیم کرد و پلان که او برای آتش بس داشت نقش برآب گردید، انتظار می رود که نیروهای دولتی سوریه هجوم خود بر مواضع شورشیان را شدت بخشند.

جنگ در شهر حلب در ناحیهء صلاح الدین متمرکز می باشد که دروازهء ورودی به این شهر پنداشته می شود.

یک قوماندان نیروهای شورشی به آژانس خبررسانی رویترز گفت که قوای وی برای مقابله با حملهء شدید تر نیروهای دولتی بر این شهر آمادگی می گیرند.

دگروال عبدالجبار العقیدی در شهر حلب روز شنبه به آژانس خبررسانی رویترز گفت: او توقع دارد که نیروهای دولتی در چند روز آینده بر شورشیان در این شهر حمله کنند.

او افزود که نیروهای دولتی پلان دارند که توسط تانک و نیروهای هوایی بر شهر حمله کنند.

شورشیان سعی کردند که منطقهء زیر تصرف خود در ناحیهء صلاح الدین را گسترش دهند و منطقهء اطراف ادارهء تلویزیون دولتی حلب را تصرف کنند ولی هجوم آنها توسط نیروهای دولتی عقب زده شد.

در حالیکه تظاهرات ضد دولتی و نا آرامی از هفده ماه به این سو در سوریه ادامه دارد، پایتخت دمشق و شهر حلب در طول این مدت شاهد اعمال عمدهء خشونت نبود تا اینکه در نتیجهء انفجار دو هفته قبل که چهار تن از مقامات ارشد دولتی کشته شدن، این حادثه گسترش جنگ و درگیری در دمشق و شهر حلب را به دنبال داشت.

در این میان شورشیان دیروز 48 ایرانی و یک ترجمان افغان آنها را در پایتخت دمشق اختطاف کردند.

تلویزیون العربیه امروز ویدیو فیلم از این اشخاص بازداشت شده را نشان داد که شورشیان می گویند اعضای قوای پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند.

یک تن از شورشیان که لباس قوای شورشی اردوی آزاد سوریه را بر تن داشت در این ویدیو فیلم گفت که اشخاص بازداشت شده ماموریت کشفی داشتند.

او گفت که هنگام تحقیقات معلوم شد که برخی از این افراد افسران نیروهای پاسداران انقلاب بودند.

شورشیان می گویند که 48 نفر بازداشت شده از جملهء یک گروه 150 نفری ایرانیان هستند که برای کشف و معلومات فرستاده شده اند.

مگر ایران می گوید که افراد اختطاف شده زایران هستند که برای زیارت اماکن مقدسه چون زیارت بی بی زینب به دمشق رفته بودند.

تهران از کشورهای که روابط نزدیک با شورشیان دارند خواستار شده تا در رهایی این زایران کمک کنند.
XS
SM
MD
LG