لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

امریکا، ایران را به مداخله در امور سوریه متهم کرد


مقامات وزارت دفاع امریکا، ایران را به مداخله در امور سوریه بشمول تلاش ها برای تقویت نیروهای مسلح این کشور متهم نمودند. لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا می گوید، ایران جنگجویان غیر نظامی یا ملیشا ها را تجهیز و تربیه می نماید تا رژیم بشار اسد را علیه مخالفین که تلاش دارند رژیم اسد را سرنگون بسازند کمک نماید.

وزیر دفاع امریکا گفت، این تلاش ها صرف به ادامه کشتار درین کشور می افزاید و رژیمی را تقویت می نماید که ما فکر می کنیم سر انجام سرنگون خواهد شد.

وزیر دفاع امریکا گفت:
« امیدواریم ایران بهتر فکر کند که تا چه اندازه می خواهد در امور سوریه مداخله نماید، در هر حالت ما باید اطمینان پیدا کنیم که ایران به یک نوع کاری در سوریه دست نزد و کوشش نکند تا آینده مردم سوریه را ضعیف بسازد. مردم سوریه باید خود روی آینده شان تصمیم بگیرند نه ایران. »

جنرال مارتن دیمپسی (Martin Dempsey) لوی درستیز امریکا که یکجا با وزیر دفاع این کشور در مقر وزارت دفاع با خبرنگاران صحبت می کرد گفت، از ملیشاهای که عموماً از نیروهای شیعه مذهب سوریه متشکل اند استفاده می شود تا فشار بالای نیروهای رژیم بشار اسد راکم بسازند.

لوی درستیز امریکا همچنان گفت، معلوم می شود که مخالفین رژیم اسد قادر بودند یک طیاره جنگی سوریه را سقوط بدهند، هرچند در حال حاضر نشانه هایی دیده نمی شود که نشان بدهد مخالفین با سلاح های ثقیل یا راکت های زمین به هوا مجهز باشند.

جنرال دیمپسی لوی درستیز و پنیتا وزیر دفاع هر دو راجع به افزایش حضور ایران در سوریه در حالی ابراز نگرانی کردند که رژیم بشار اسد، حملات هوایی علیه مخالفین را شدت بخشیده است.

بگفته آژانس خبری اسوشیتد پرس، در نتیجه جنگ های شدید و حملات طیارات و هلیکوپتر های جنگی، نیروهای مخالفین از جبهات کلیدی مانند حلب بیرون رانده شده اند. فعالین حقوق بشر در سوریه می گویند، در نتیجه جنگ ها بشمول قتل عام توسط رژیم بشار اسد تا کنون بیش از 20000 نفر درین کشور کشته شده اند.

در کنفرانس مشترک مطبوعاتی راجع به مداخله نظامی در سوریه سوال شد، لوی درستیز امریکا جواب داد، ایالات متحده با کشورهای اردن و ترکیه راجع به ضرورت احتمالی ایجاد یک ساحه مصون در مذاکره می باشد، زیرا ورود مهاجرین به این دو کشور که همسایه سور یه می باشند ادامه دارد و البته با ایجاد ساحه مصون احتمال یک نوع ساحه منع پرواز هم خواهد آمد.

اما پنیتا وزیر دفاع امریکا بروز دو شنبه در مصاحبه ای با آژانس خبری اسوشیتد پرس گفت، ایجاد ساحه منع پرواز برای ایالات متحده امریکا از اولویت برخوردار نیست، در عوض توجه ما روی تهیه کمک های بشری و اطمینان ازین که سلاح های بیولوژیکی در سوریه مصون باشد متمر کز خواهد بود.
XS
SM
MD
LG