لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

خطر قطع کامل شرق بیت المقدس با اعمار شهرک های جدید!


یک اعلامیه ملل متحد گفته است پلان اسراییل برای ساختمان سه هزار شهرک جدید خطر "قطع کامل" شرق بیت المقدس از کرانه غربی را به وجود خواهد آورد.

اعلام اسراییل به روز جمعه برای ساختمان شهرک های جدید یک روز بعد از آن واقع می شود که اسامبله عمومی ملل متحد به اکثریت آرا جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد را از یک نهاد ناظر به یک کشور غیر عضو در ملل متحد ارتقا داد.

در یک انکشاف دیگر محمود عباس رییس اداره ملی فلسطین از سفر نیویارک و ملل متحد به کرانه غربی بازگشت و اعلام کرد که "حالا ما دارای یک دولت می باشیم".
« برای همه شما فلسطینیان شجاع مبارک باشد شما به تنهایی به انجام این دستآورد و کسب این پیروزی موفق شدید. »

عباس متعهد شد که اکنون وی توجه خود را به آشتی دادن فلسطینیان متمرکز خواهد کرد.
این سخن اشاره به جدایی دو جناح عمده سیاسی در فلسطین است. گروه فتح عباس که در کرانه غربی تسلط دارد و جناح حماس که در نوار غزه فعالیت می کند.

گروه حماس می گوید، آنان خواهان محو اسراییل اند و غالباً به فیر راکت ها به جانب اسراییل می پردازند. این گروه به عنوان شریک صلح با اسراییل و متحد اسراییل ایالات متحد امریکا در نظر گرفته نمی شود.

سرمنشی ملل متحد بانکی مون در بیانیه خود از طرح اسراییل برای ایجاد شهرک ها انتقاد کرده می گوید، اعمار این شهرک ها به اساس قوانین بین المللی غیر قانونی می باشد. وی گفت، اسراییل باید ازین برنامه صرف نظر کند به گفته وی این کار ضربه کشنده برای شانس باقیمانده برای ایجاد دو دولت مستقل در جهت حل معضله اسراییل و فلسطین خواهد بود.

کشور های ایالات متحده، فرانسه ، بریتانیا و اتحادیه اروپا قبلاً این برنامه اسراییل را محکوم کرده اند.

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسراییل در اجلاس کابینه به روز دوم دیسمبر این انتقاد ها را رد کرده گفت، اسراییل به تعهد خود برای اعمار شهرک ها در بیت المقدس ادامه خواهد داد.

اسراییل تمام بیت المقدس به شمول بخش شرقی فلسطین را در نظر دارد و می خواهد آنرا مرکز دولت اسراییل بسازد.

نتنیاهو می گوید:
« امروز ما شهرک ها را اعمار می کنیم و به ساختمان این شهرک ها در بیت المقدس و تمام مناطقی که در نقشه منافع استراتیژیک اسراییل آمده است ادامه خواهیم داد. »

کابینه اسراییل اعلام کرد که رای هفته گذشته اسامبله عمومی ملل متحد که جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد را از یک نهاد ناظر به یک کشور غیر عضو در ملل متحد ارتقا داد، هیچ تاثیری بر هرگونه مذاکرات آینده صلح میان اسراییل و فلسطین نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG