لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

محمد مرسی: قانون اساسی جدید در مصر ثبات را به وجود خواهد آورد


محمد مرسی رییس جمهور منتخب مصر
محمد مرسی رییس جمهور منتخب مصر
رییس جمهور مصر می گوید، قانون اساسی جدید به کشورش ثبات خواهد آورد. محمد مرسی در نخستین سخنرانی تلویزیونیش پس از توشیح قانون اساسی دیروز گفت، مصری ها این قانون را در یک همه پرسی "کاملاً شفاف" تائید کردند.

« به همهء مردم مصر، شما مردم مهربان، مرد و زن، ما امروز قانون اساسی جدید خود را جشن می گیریم. این یک روز تاریخی است. مصر و مصری ها حالا قانون اساسی مستقل دارند که توسط یک شاه تهیه و توسط یک رییس جمهور یا یک اشغالگر تحمیل نشده است. این قانون اساسی است که مصری ها به طور مستقلانه و به خواست خود آنرا برگزیده اند. »

نتیجهء رسمی همه پرسی که روز سه شنبه نشر شد نشان می دهد که 63.8 درصد رای دهند گان ازین قانون اساسی حمایت کرده اند. اما این در حالیست تنها کمتر از یک سوم تعداد افراد واجد شرایط درین همه پرسی رای دادند.

مجموعاً 52 ملیون مصری واجد شرایط رای دهی درین همه پرسی بودند. محمد مرسی که اوایل دیروز قانون اساسی را امضا و توشیح کرد از همهء جناح های سیاسی خواست تا در یک دیالوگ برای وحدت ملی سهم بگیرند.

« به خاطر نتیجهء این همه پرسی، برای اینکه این ملت را بسازیم، ما همه باید متحد شویم. دیالوگ یک امر ضروری است که بدون آن به این هدف نخواهیم رسید. ما همه باید در همین چوکات کاری در جستجوی دیالوگ برای وحدت ملی باشیم تا ازین طریق با مسایلی که در آینده به پیش خواهند آمد برخورد کنیم. »

طرفداران احزاب مخالف این قانون اساسی را رد کرده می گویند که در آن آزادی های دموکراتیک و حقوق زنان و اقلیت ها تضمین نشده اند. همه پرسی بالای قانون اساسی مصر با وجود تظاهرات دو هفته یی، در دو مرحله برگزار شد.

محمد مرسی در سخنرانی خود همچنان گفت که مصر چندین هفته "نا آرامی" را پشت سر گذاشت اما او به منفعت کشورش تصامیم خیلی دشوار گرفته است. مرسی همچنان تعهد کرد که مشکلات اقتصادی مصر را حل خواهد کرد.

نا آرامی های اخیر بالای اقتصاد مصر تاثیر منفی گذاشته اند. دیروز ارزش پوند مصری در مقابل دالر امریکایی به طوری که در هشت سال گذشته بی سابقه بود پاین آمد. تعداد زیادی از مصری ها پولی را که در حساب پس انداز خود در بانک داشتند بیرون کرده و به دالر تبدیل کردند، زیرا بیم از آن دارند که ممکن ارزش پوند مصری ازین بیشتر کاهش یابد.
XS
SM
MD
LG