لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

مرسی: تفاهم و گفتگو می تواند مصر را به طرف ثبات و آرامی سوق دهد


محمد مرسی رییس جمهور مصر
محمد مرسی رییس جمهور مصر
به دنبال زدو خورد و درگیری های اخیر در مصر که در نتیجهء آن حدود پنجاه نفر کشته شدند، حکومت در سه ولایت این کشور برای مدت سی روز حالت اضطراری اعلان کرد.

پس از این که رییس جمهور مصر محمد مرسی در سه ولایت این کشور حالت اضطراری اعلان کرد قیود گشت و گزار سر از امروز در این ولایت های کانال سویز نافذ شد.

فرمان رییس جمهور محمد مرسی یاد بود روش های را در ذهن تازه کرد که رییس جمهور سابق حسنی مبارک برای تحکیم قدرت خود از آن کار می گرفت.

ولی این بار مردم از روش های اسلامگرای حکومت و روند کند تغییرات خشمگین اند.

رییس جمهور مصر که از اوضاع جاری در کشور غمگین به نظر می رسید در سخنرانی تلویزیونی شب گذشتهء خود متعهد شد که برای مهار کردن اوضاع و جلوگیری از اعمال خشونت به اقدامات بیشتر متوسل خواهد شد.

ولی او در عین حال به مردم اطمینان داد که این اقدامات وی کشور را به زمان استبداد سابق بر نمی گرداند. او از همهء نیرو های سیاسی کشور خواست که به مذاکرات و تفاهم رو آورند:

« تفاهم و گفتگو میان فرزندان مردم مصر یگانه راه است. چنانکه از قبل خواستار گفتگو شده ام، تفاهم یگانه راهیست که مصر را به طرف ثبات و آرامی سوق می دهد و غیر از آن کدام بدیلی دیگر وجود ندارد. به همین منظور من فیصله کردم تا رهبران و نهاد های سیاسی را در بارهء اوضاع جاری به گفتگو و تفاهم فردا دعوت کنم و محور ها و میکانیزم این گفتگو را مشخص سازیم.»

مرگبار ترین زد و خورد ها در روز های اخیر در ولایت پور سعید رخ داد. با هلاکت هفت نفر دیروز در این ولایت مجموع کشته شدگان دو روز اخیر به 44 نفر رسید.

روز شنبه گذشته نا آرامی در ولایت پور سعید پس از آن آغاز شد که محکمه در قضیهء آشوب ماه فبروری سال گذشته هنگام بازی در یکی از ستدیوم های فوتبال در این ولایت که در نتیجهء آن 74 نفر کشته شد، 21 نفر را به اعدام محکوم کرد.

حداقل یازده نفر دیگر روز جمعهء گذشته در تظاهرات و گردهمایی های دومین سالروز قیام علیه رژیم حسنی مبارک کشته شدند.

تظاهر کنندگان با استفاده از این مناسبت، رییس جمهور مرسی و حزب اخوان المسلمین را که وی به آن ارتباط دارد نکوهش کردند.

حزب آزادی و عدالت، جناح سیاسی اخوان المسلمین پس از فروپاشی رژیم سالخوردهء حسنی مبارک به حیث قوی ترین سازمان سیاسی در مصر ظهور کرد.

محمد مرسی شش ماه قبل در نتیجهء انتخابات به قدرت رسید.

اعلامیهء ریاست جمهوری مصر گفت: طرفدار سرشناس اصلاحات و برندهء جایزه نوبل محمد البرادعی، عمرو موسی سرمنشی سابق اتحادیهء کشور های عربی، و حمدین صباحی یک سیاستمدار چپ گرا که در انتخابات اخیر سوم شد به گفتگو دعوت شده اند.

این سه نفر ایتلاف جبههء نجات ملی را رهبری می کنند.

اما خالد داوود، سخنگوی این جبهه گفت تا که رییس جمهور اجندای گفتگو را اعلان نکند، دعوت به تفاهم و گفتگو کدام معنی نخواهد داشت.
او افزود که تعدیل قانون اساسی که در این اواخر به عجله از سوی اسلامگرایان تهیه و تصویب شد باید در اجندای گفتگو ها گنجانیده شود.
XS
SM
MD
LG