لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

امریکا در مورد مداخلهء نظامی در سوریه غور می کند


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک او باما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا گفت، او در تلاش پاسخ سوالی است که آیا مداخلهء نظامی امریکا در جنگ 22 ماهه خونین سوریه کمک خواهد کرد و یا آن را بیشتر به وخامت خواهد کشاند.

رییس جمهور اوباما در مصاحبهء در پاسخ به منتقدین اش که می گویند، ایالات متحدهء امریکا در جنگ سوریه به طور کافی سهم نمی گیرد، این مطلب را بیان کرد.

در جنگ سوریه تا کنون هزاران نفر کشته شده و به گفتهء مقامات ملل متحد ملیون ها نفر بی جا شده اند.

بارک اوباما در مصاحبه اش با مجله نیوریپوبلیک که در صفحه انترنیتی آن به نشر رسیده گفته است که در وضعیتی مانند سوریه پرسیده می شود که ما می توانیم اوضاع را در آنجا تغییر داده بهبود بخشیم؟

رییس جمهور امریکا گفت: او نفع مداخلهء نظامی امریکا را با در نظرداشت توانایی وزارت دفاع که نیرو های امریکایی را در افغانستان کمک می کند، باید بررسی کند.
قرار است امریکا، بعد از یک دهه جنگ در افغانستان نیرو های محاربوی اش را تا پایان سال 2014 میلادی از این کشور بیرون بکشد.

بارک اوباما در این مصاحبه اش گفت: با در نظر داشت وضعیت در سوریه نزد او سوالاتی موجود اند که آیا وضعیت جاری در این کشور باعث خشونت های بیشتر خواهد شد؟ آیا از سلاح کیمیاوی استفاده صورت خواهد گرفت؟ چه راه ها و شیوه ها با ثبات آینده بعد از سرنگونی رژیم اسد درین کشور مطرح خواهد بود؟ و بالاخره چگونه می توان کشته شدن ده ها هزار تن را در سوریه، با کشته شدن ده هزار که در حال حاضر در کانگو کشته می شوند، مقایسه کرد؟

بارک اوباما، این سخنان را در حالی بیان می کند که رهبران جهان در شهر داوس سویس می گویند، آنها انتظار دارند که ایالات متحده امریکا بیشتر در مسایل جیو پالیتیک مانند جنگ در سوریه و مداخلهء نظامی فرانسه در مالی، سهم بگیرد.

اما رییس جمهور امریکا در مصاحبه اش با شبکه تیلویزونی سی بی اس امریکا در پاسخ به این انتقاد که امریکا به دخالت در مسایل پالیسی خارجی مانند سوریه تمایل نشان نمی دهد، واکنش نشان داده گفت:

«ادارهء او طیارات جنگی را در تلاش ها برای سرنگونی معمرالقذافی در لیبیا در اختیار نیرو های بین المللی قرار داد و تلاش های را رهبری کرد تا حسنی مبارک را مجبور به ترک از قدرت نمود. اما در سوریه اداره اش می خواهد مطمین شود که اقدام ایالات متحدهء امریکا نتیجه معکوس نمی دهد.»

بارک اوباما در پایان به شبکهء تلویزیونی سی بی اس امریکا گفت:
« ما قادر نخواهیم بود تا در هر بحران جهانی جنبهء انتقال و تحول را کنترول کنیم.»
وی اضافه کرد، بعضی اوقات این تحولات به اطراف لغزش دارند.
XS
SM
MD
LG