لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

میلیون ها دالر کمک برای آسیب دیده گان بحران سوریه تعهد شد


سرمنشی ملل متحد ملل متحد بانکی مون می گوید، در کنفرانس کمک های بشری به سوریه بیش از یک و نیم ملیارد دالر کمک بدست آمد که بیشتر از هدف ابتدائی بود. بان کی مون در این مورد دیروز در یک کنفرانس خبری در شهر کویت صحبت کرد.

بن کی مود در مورد وضع بشری در سوریه چنین گفت:
« در 22 ماه گذشته بیش از 60 هزار نفر کشته شده اند. من خودم در این مورد تشویش دارم که اگر ما این بحران را هرچه زودتر خاتمه ندهیم چه تعداد افراد دیگری در روزها، هفته ها و ماه های آینده قربانی خواهند شد. »

قبل از این ملل متحد امیدوار بود که برای 5 ملیون نفری که از بحران سوریه متاثر شده اند و بیش از هفت صد هزار اتباع سوریه که به کشورهای همسایه پناه برده اند در حدود یک و نیم ملیارد دالر کمک بدست آورد.

سرمنشی ملل متحد اظهار داشت مقدار کمک ها حساب می شود تا ارقام دقیق معلوم گردد. به گفته بن کی مون کنفرانس کویت در رابطه با کمک های بشری در تاریخ ملل متحد یک کنفرانس بی سابقه بود.

بان کی مون افزود ملل متحد کوشش خواهد کرد که این کمک ها به شکل موثر مورد استفاده قرار گیرند. سرمنشی ملل متحد گفت، این تعهدات به مردم سوریه پیغام میدهد که آنها تنها نیستند.

معاون وزیر خارجه کویت شیخ صباح خالد الصباح اظهار داشت این کمک ها، کشورهای را که تا حال تعهد کمک نکرده اند، به این کار تشویق می کند. خود کویت در این کنفراس 300 ملیون دالر کمک کرد و عربستان سعودی و امارات متحد عرب هم مشترکاً به همین مقدار کمک کردند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا 400 میلیون دالر کمک کردند.

روسیه و ایران که از حامیان رژیم بشار الاسد در سوریه می باشند نیز در این کنفرانس اشتراک کردند. در عین حال رهبر گروه مخالف حکومت سوریه دیروز گفت که حاضر است بطور مشروط با اسد صحبت نماید.

رهبر ائتلاف ملی سوریه موعظ الخطیب این سخنان حیران کننده را بعد از آن اعلان کرد که نماینده خاص سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای سوریه اخضر ابراهیمی گفت، جنگ سوریه به سرحد وحشت رسیده است.
XS
SM
MD
LG